Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.01.2016 11:11 - На какъв език са говорили българите на Аспарух?
Автор: andorey Категория: История   
Прочетен: 11753 Коментари: 16 Гласове:
9

Последна промяна: 08.05.2016 08:56

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
    Представата, че прабългарите са говорили на тюркски език се заражда още през 17-18 век... Най-вероятната причина за това е езикът на Волжките българи, които както в древността, така и до днес говорят на тюркски език. Това е било ясно видимо и за руските и за австро-унгарските учени, че хората във волго-камието, които наричат себе си болгари (или балкари), говорят на разновидност на тюркския език...
    Да видим обаче, какво показват запазените данни за езика на т.нар. прабългари, дошли на Долен Дунав в края на 7 век. Едно от първите най-важни сведения е названието „онгъл”. Според Патриарх Никифор, така наричали българите мястото, в което се заселили „на техния си език”! 
Ето какво казва Константин Иречек по този въпрос - „ Около половината на VІІ век български княз на дунавската орда бил Исперих, наричан у гърците Аспарух. Жилищата на тая орда по старославянски се наричали Онгълъ, а у гърците Онглос се наричал кътът между Днестър, Дунав и Понт (Черно море), доскоро още именуван с татарското название Буджак, което също тъй значи „ъгъл”. Отсетне там живели славянските угличи.”
    Тук си заслужава да отбележим две неща – първо Иречек приема Онгъл за старославянска дума и второ той нарича първия български владетел княз!
    Голямата битка с онгъла повежда Васил Златарски, които всячески се опитва да докаже, че тази дума е хунска или тюркска и че всъщност е „оглос”... Повече на тази тема може да прочетете тук –http://andorey.blog.bg/…/ongyl-slavianska-ili-agyl-tursko-t…
    Следва думата, с която прабългарите са нарекли първата си столица – Плиска, Плюска град, Плисенум. Тук отново намираме една чисто славянска дума, която и до днес се използва от чехи, поляци, украинци и означава блатисто, мочурливо място... За да се измъкнат от това неудобно положение, нашите учени измислиха идеята, че на мястото на днешна Плиска е съществувало малко славянско селище, което е носило това име преди идването на прабългарите. И когато те дошли тук, запазили това име...!
    Да видим накратко и как българите наричали своите укрепени станове. В най-ранните български каменни надписи, тези места са наричани аул или кампос. Първата от тези думи е старогръцка, със значение - двор, дворно място, жилище, дворец. Втората дума „кампос” пък е латинска, използвана отново като определение за столицата Плиска. 
    Прабългарските военни и религиозни титли запазени в различни източници, също носят много информация. Те са и една от основните причини за определянето на езика на прабългарите като тюркски.
Само че една част от тях са отново славянски – титли като багатур, боил и други. За някои сложно съставни думи като, например „ичиргобоил”, самият Бешевлиев заявява, че те не се срещат сред тюркските титли. 
    Много се изписа напоследък и за жреческото „прабългарско” название – колобър. Вече беше посочена като пълно съответствие на тази „прабългарската” дума, тракийското „колабризмос”, със значение - песен, съпровождаща танц с оръжие. Бяха разгледани и множество славянски и индоевропейски вариации на основата „коло” – кръг, както и много производни от този корен.
    Ако трябва да споменем и думата „капище”, доколкото тя е автентично прабългарско понятие, това отново е една чисто славянска дума. Тя е използвана от нашите учени за обозначаване на „прабългарските” храмове, просто поради липсата на друго автентично „прабългарско” понятие. 
    Най-сетне стигаме и до прословутото КАНАСЮБИГИ, за което също са изписани един куп хипотези, основно в преднамерената посока на търсене на тюркския елемент... Тази прабългарска титла от каменните надписи, в повечето случаи е съпътствана от гръцката титла Ек Теу Архон – „от Бога Владетел” или „от Бога Княз”
    Все повече изследователи напоследък, в повечето случаи по различни пътища и независимо един от друг, стигат до извода, че титлата КАНАСЮБИГИ е директен превод на гръцкото Ек Теу Архон и означава буквално Княз от Бога или Княз Божий. Смущаващото за днешния българин превръщане на „о” в „и”, в случая Биг – Бог, говори за една твърде украйнска специфика, където често на мястото на останалите гласни се явява звукът „и”, за който в украйнската азбука има отделени цели четири букви...!
    Дори и една такава повърхностна скица върху езикът на древните българи очертава следната ситуация. Езикът на аспаруховите българи е бил доста близък до езика на траките и славяните. Дошлите да освободят българските земи от ромейско робство, не са били други, а същите трако-славяни, които са живеели сравнително независими на север от река Дунав. Те идват в един труден момент, на юг от Дунав, за да помогнат на своите братя в борбата им с ромейската армия, администрация и не на последно място духовна експанзия, в един критичен момент в края на 7-то столетие...



Гласувай:
9



Следващ постинг
Предишен постинг

1. leonleonovpom2 - Поздрави, Андрей!
24.01.2016 14:43
За много години!
Чудесен постинг
Багагур-богатир, каназ - княз, онгъл-ъгъл/ англ/
Державин е доказал ,че всички, считани за тюркски думи в езика ни, до една не са такива!
Хубав ден!
цитирай
2. andorey - За много години г-н Симеонов! ...
24.01.2016 17:20
За много години г-н Симеонов!
Академик Державин е голяма работа... Имам две негови книжки от четиридесетте години на 20 век - много са интересни и съдържателни... Онгъл е не само англ. ангъл, но най вече славянското -он , голяма носовка, която в днешния български език преминава в - ъ. Примери онгъл - ъгъл, монж - мъж, конща - къща, понт - път и т.н...
цитирай
3. shtaparov - Точно така- дори мога да добавя...
24.01.2016 18:59
Точно така- дори мога да добавя няколко тълкувания на част от тези думи в подкрепа на написаното от теб:

1. Онгъл= Онгър (Онгур,Оногур: прех. Л-Р) т.е. Столичен център (Седалище) на Царските Скити (Оногурите).
2. Аул (гръцко изписване)= Вул (Българско изписване) т.е. Вал (Преграда,Землено укрепление).
3. Плиска (Плискова)= Блеска (Бляскава) и Белиска (Беличка,Белиса,Белица): епитет на столичния град,получен чрез промяна в един от епитетите на Слънчевия бог.
4. Алмъш (цар на "Волжка" [Източноевропейска] България)= Вялмъш (Вел мъж,Велик мъж или Великия мъж)- епитет на Марс.
цитирай
4. didanov - според Павел Серафимов
24.01.2016 23:10
КАНАС е древният вариант на думата КНЯЗ. Някои от опонентите ми твърдяха, че титлата на дедите ни е била ХАН, или КАН, а окончанието АС било поради гръцкото предаване на думата.


Верно е, че титлата на дедите ни се среща в надписи на гръцки език под формите ΚΑΝΑΣ и ΚΑΝΕΣ. Това не може да се отрече, но не е и гаранция, че ΚΑΝΑΣ и ΚΑΝΕΣ са гърцизирани варианти на старобългарска титла. Слава Богу ние разполагаме и с други извори относно това как са били наричани нашите стари държавници.


Дедите ни са били в съприкосновение не само с гърци и римляни. Дори народите на Ориента са писали за нашите предци. Няколко арабски автора от различни епохи IX-XIV век споменават старите българи в своите работи. Ибн Хуразбих, Ибн Факих, Ибн Фадлан, Ибн Батута и др. дават понякога доста интересни подробности.


Живелият през IX век Ибн Хуразбих нарича предците ни сакалиба и споделя, че владетелите са наречени с титлатаКАНАС (Р.Заимова, Арабски извори за Българите c.26). Особеностите на арабската реч са различни от тази на гърците и окончанието АС в КАНАС би било напълно излишно. Ибн Хуразбих обаче не пише КАН, аКАНАС. Самата дума е изтълкувана от Заимова като княз...и съвсем правилно. Княз, а не хан, или кан е била титлата на дедите ни.


Тази титла принадлежи на предците ни траките. Много преди келтски, германски, римски, или гръзки благодорднци да бъдат наречени с някаква титла, траките са имали названия за държавниците си – АКЕНАС, АКЕНАНОГАВОС, ВАНАКТ. В случая интерес за нас представялва АКЕНАС. С. Люботски я намира в надпис W-07, но не дава етимология. По принцип това не е трудно, но навярно нидерландския учен се е страхувал да разчупи догмите и признае, че вариант на българската дума княз е регистриран преди около 2700 години.


Коренът в АКЕНАС, КАНАС, КНЯЗ е кан, кен, а значението е начало, този, който стои начело, началник. Не случайно гърците превеждат КАНАС като ΑΡΧΟΝ- началник, господар. Обяснение получаваме от стблг *кань-начало, сродни са също стблг. наченти, заченти- начевам, започвам, слагам начало. В АКЕНАС, КАНАС, КНЯЗ срещаме една и съща дума, но от три различни епохи – VIII век преди Христа,VIII век след Христа и нашето съвремие. В далечното минало думите ни са звучали по-различно от днешните – нещо, което е напълно нормално. Лебед е звучала като елбедъ, роб като арбъ...а княз като акенас.


Благодарение на друг арабски автор – Ал Масуди узнаваме за титлата маджик, или маджил (Р.Заимова, Арабски извори за Българите c.49). Тя се среща в староруския като могут, като най-вероятно е взаимствана от нашатамоготъ-властник, владетел, велможа. Както канас-княз така и маджил е с древен произход. Коренът мaг със значение могъщ, силен се среща в тракийската ономастика – Магава, Магдис, Могита ( D.Detschev, Die Thrakische...z.279, 305).


Дълго време ни лъгаха, че сме чужденци на Балканите, дълго време ни заблуждаваха, че сме вземали титли от други хора. Княз например се води официално като германска заемка, боил е набедена за тюркска, макар да отговаря прекрасно на тракийската титла бал(ен)-господар. За цар ни омайваха, че идвала от лат. caisar, макар в древен Акад да се използва титла сар-цар около 2250 години преди възникването на латинската дума. Сар(ен), сер(ен) пък е титла за владетел на пеласгите, които покоряват Левант преди около 2200 години (Woudhuizen, The Ethnicity of the Sea Peoples).


Днес истината започна да изплува на повърхността. Генетични изследвания доказаха, че значителна част от народа ни носи кръвта на хора живели на Балканите още през Каменната епоха. На широката публика стават известни все повече свидетелства на летописци, за които българите не са пришълци, а само потомци на траките. Древната микенска писменост също започна да разбулва своите тайни показваки, че имена като Дуло, Ерми, Вокил и др. са били ползвани на Балканите още през Бронзовата епоха. Стана известно и това, че най-типичният български знакIYI присъства на Балканите поне 6500 години...
цитирай
5. didanov - понятието Главатар, с което е оз...
24.01.2016 23:13
понятието Главатар, с което е означен управителят на лявата част на саракта при Кан Крум. Ето какво гласи той:

"...направих моя брат, а стратегът Леон да бъде нему подчинен. От Бероя ...Дултроини е пръв за дясната страна ичиргу боилата Тук, а стратезите Вардан и Яни нему подчинени. За лявата страна на моя саракт, за Анхиало, Дебелт, Созопол, Ранули е главатар Иратаис, боила кавханът, а Кордил и Григора нему подчинени стратези."


Родът на Державини произхожда от български казански род, което може би обяснява и мотивацията на Державин. Поздрави
цитирай
6. sparotok - !
25.01.2016 01:04
Езикът на старите българи няма как да е нещо различно от древната форма на нашата реч.

Ако старите българи бяха иранци, или тюрки, то ездаческата ни терминология щеше да е иранска, или тюркска. Каква е реалността обаче - думите кон, кобила, жребец, езда, ездач, яхам, яздя, седло, юзда, стреме, повод, грива...не са нито тюркски, нито ирански.

Странно как нито историци, нито езикоеди са се замисляли по този въпрос...
цитирай
7. andorey - Щапаров, излагаш се като лингвист с ...
25.01.2016 11:31
Щапаров, излагаш се като лингвист с тези примери...
цитирай
8. andorey - Да, Диданов, така е и продължаваме ...
25.01.2016 11:33
Да, Диданов, така е и продължаваме напред...
цитирай
9. andorey - Да, Павеле, много си прав. . . Досега ...
25.01.2016 11:34
Да, Павеле, много си прав... Досега не съм го виждал формулирано даже и като идея...
цитирай
10. atil - Онгъл е диaлектнa формa нa Aнгъл, ...
26.01.2016 23:21
Онгъл е диaлектнa формa нa Aнгъл, което ознaчaвa Aтaлък или конско пaсище. Буквaлно място зa пaшa нa цaрските коне. Учaстъкa е определен още 300 г.пр. н.е . Степите между долното течение нa Дунaв и Днепър.
Кaпище ознaчвaвa - Врaтище, зaщото мястото зaдължително било с четири врaти, зaпaднaтa винaги зaтворенa.
Кaнa сюбиги ознaчaвa - Върховен глaвнокомaндвaщ
В Плискa нямa нищо измислено, слaвянското селище е нaмерено от aрхеолози. A Преслaв пък е нaмерено бългaрско.
Бългaрите нa Aспaрух сa говорели нa бългaрски, a днешните бългaри нa Бaлкaните говорим нa слaвянобългaрски.
Другите фaнтaстични конструкции и коментaри ги остaвям зa МОН дa ги коментирa...
цитирай
11. andorey - Не Атила, любимите ти прабългари ...
27.01.2016 10:12
Не Атила, любимите ти прабългари всъщност са говорили на славянски... Свиквай с този факт.
цитирай
12. elcho - Отделям внимание на " КАНА СУБИГИ "
01.02.2016 23:37
Исписал съм го правилно ! Тоест преписал съм го от артефакти .
Но наистина с времето хората тогава са го компресирали на " КАНАС ".
А що се отнася до древните Българи аз съм го споделил с didanov, че ние отдавна сме си били тук с една пауза от няколко века през които сме се лутали в кръг- може би уплашени от последният потоп- и сме се завърнали по родните земи.
Що се отнася до думите които исписвате по-горе в коментарите , те за мен са от ново време " в исторически аспект ", защото те се използват все-още например в Република Чувашия.
Но като цяло- посоката е правилна !
цитирай
13. shtaparov - Щапаров, изл...
02.02.2016 01:08
andorey написа:
Щапаров, излагаш се като лингвист с тези примери...

Напротив- това е попадение в десятката,което не може да бъде оборено с научни средства. Кой ще ме обори тук,в тези 4 прости примера- Атил ли,Спароток ли?? Няма кой да убеди хората,че Плискова не означава Бляскава (Блескава) а "Лукий Оуер" на гръцки не означава "Луций Вер" на латински. Затова Аул (Оул) означава Ваул (Вал,Преграда,Препятствие) а Онгъл е Онгър (Оногур) и има толкова общо с конските пасища,колкото и със слонските. Факт е,че Онгълът е споменат само веднъж в историческите извори и повече НИКОГА: само във връзка със събитията от VII в. и после изчезва безследно. Ако бе име на местност ("славянска","византийска",туркочукотска и незнам каква си още),къде е нейното име през VIII-IX век,когато край нея минават византийски,маджарски,руски и прочее армии но ни една от тях не го е забелязала,нито някой летописец? Няма го естествено,
понеже Оногурите своевременно са си намерили по-удобен за постоянно пребиваване Онгъл и са го кръстили със СВОЕТО название Плискова. Името Онгъл го няма и в 11-13-15 в.,когато край Дунавската делта минават ту печенежки,ту татарски,ту турски и прочее азиатски армии и ако то бе азиатско,щеше да бъде забелязано от тези армии или от описващи техните действия летописци и да бъде запазено до наши дни,а не да потъне в забвение заедно с племенното име на Оногурите. Да не говорим за Алмъш (Велемъж)- ти може би имаш по-добро обяснение от моето??!! Защото това дори не е цялата истина- има още,но съм я запазил за някоя от следващите си статии. На този етап няма учен в България и дори по света,който да даде по-добро обяснение на Българското царско име Алмуш (Велмуж,Велемъж),и ти би трябвало да си разбрал това. Нещо повече: позорно и обидно е да наричаш тези примери,които са по-скоро блестящи,с квалификацията "излагане": аз пък бих рекъл че се излага човек,който не може или не иска да види Българските думички зад тях,а се пъне да ги изкара якутски,ирокезки или мамутски.
цитирай
14. andorey - Абе оногурите (оногундури и т. н. ) ...
02.02.2016 19:31
Абе оногурите (оногундури и т.н.) нямат нищо общо с българите, това не го ли разбрахте вече...
http://andorey.blog/history/2014/12/20/zashto-bylgarite-ne-sa-utiguri-i-kutriguri.1324161

http://andorey.blog/history/2014/12/18/bylgarite-ne-sa-huni.1323649
цитирай
15. andorey - Не правилното разделяне е КАНАС ...
02.02.2016 19:35
Не правилното разделяне е КАНАС ЮБИГИ... Доказва го и Хамбарлийския надпис където пише АРХОН ЮБИГИ...! Което показва че именно първата дума е КАНАС...!
http://andorey.blog/history/2015/07/08/edna-falshifikaciia-na-prof-veselin-beshevliev.1374891

цитирай
16. kolevdobri - Всъщност, не разбрах отговора на въпроса, поставен в заглавието.
09.06 16:48
Или може би съм пропуснал. Плюс от мен за труда!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: andorey
Категория: История
Прочетен: 2330234
Постинги: 369
Коментари: 2374
Гласове: 5799
Архив
Календар
«  Октомври, 2024  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031