Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.10.2012 19:26 - Крали Марко и Тракийският конник
Автор: andorey Категория: История   
Прочетен: 16039 Коментари: 25 Гласове:
10

Последна промяна: 21.02.2018 11:46

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

     Преди няколко години попаднах на учебник по История на България за 5 клас. Там на една от страниците бяха дадени три хубави цветни снимки - на Тракийския конник на Мадарския конник и на Свети Георги, подредени една да друга. Въпросът към децата беше, какво е общото между образите на тези трима митични герои, на което горките деца трябваше да отговорят, че общите черти са всъщност само съвпадение и случайност. И че тези различни изображения на Конника - победител и защитник, не си приличат… Ами така де, има няма 90 процента прилика в начина им на изображение.
        
    По същия начин в музея, който се намира под Мадарския конник, работещите там, ти обясняват че оброчните плочки с изображение на Тракийския херос (Тракийския конник), намерени на същото това място, нямат нищо общо с издялания горе на скалата релеф. Е нямат, поне не повече от 90 процента прилика в иконографията...
        
    Разделянето на българската история на такава преди и на такава след 680/681, годината на основаването на Първо българско царство, оказа сериозни негативни последици върху българското национално съзнание и родова памет. Прекъсна връзката с античността, с тракийските царства, с праисторията. Прекъсна връзката с предания, запазени на Балканите в продължение на хилядолетия. Това, до голяма степен изкуствено деформирано и измислено прекъсване, не позволи да бъдат разбрани и правилно разтълкувани много събития и факти, свързани с българската история и традиция.
        
    Едно от тях е образът на Тракийския конник, легендарният защитник, владетел и покровител на хората, на балкано-трако-българското племе.
   
    Тракийският конник (херос – герой) е може би най-популярното анонимно божество на трако-балканското население от най-древни времена. Открити са над 3000 оброчни плочки, посветени на този герой от земите на България, от територията на съседните държави и дори и от по-далечни страни.  
    Така нареченият Тракийски херос съчетава в себе си представата за тракийския герой, за тракийския цар - и в двата случая покровител и защитник на хората - яхнал своят кон, най-често държащ копие в ръка. Както се вижда от многобройните релефи, конникът често е изобразяван като преследващ диво, а понякога и митично животно, като в повечето случаи, позата му е статична, триумфираща.
        
    За да обясним появата на този легендарен образ, трябва да се върнем доста назад във времето, в V-ІV хилядолетие пр.н.е., от което време има регистрирани следи за опитомяването на коня. Кости от кон, крава, прасе, овца и други домашни животни се срещат още в онази далечна от нас каменно-медна епоха, а дори и от по-рано. Какво на практика означават тези следи от присъствието на домашни животни? В известен смисъл означа, че щом имаш крава пиеш мляко, а щом имаш прасе, ядеш месо през зимата и т.н.
        
    А щом имаш кон?
        
    Опитомяването на коня, както и другите изключителни събития през праисторията – откриването и обработването на металите, изнамирането на колелото и колесния транспорт и т.н. дало нови измерения на човешкия бит, на човешката култура.
        
    С опитомяването на коня, разстоянията изведнъж станали по-малки, а мисълта на човека по-широка. Човек на кон можел да обхване разстояния немислими за представите на един човек пешак, дори бил той и бързоходец. Да не говорим за физическото предимство на човека на кон, пред другите – спешените.
        
    Така образът на конника, на конния владетел, извършвал походи, подвизи и геройства в продължение на векове, и по-точно на хилядолетия, заляга силно в представата на трако-балканско население. Този конник, владетел и покровител, в обширното пространство между Карпатските планини и Бялото море, и отвъд тях, е толкова силно залегнал в съзнанието на местното население, че намира различни въплъщения в различните епохи, при различни исторически обстоятелства.
        

image
   

    От праисторията до първите векове на новата ера, Конника Герой е познат просто като Конника или Героя (Хероса) – Тракийския Херос.
   
    В християнството, което става официална религия в Източната римска империя, след началото на ІV век, образът на конния герой, защитник и покровител на населението, преминава в образите на цели трима християнски светци - Свети Георги, Свети Димитър и Свети Мина. И тримата са изобразявани на кон, с копие в ръка, като разбира се това важи най-вече за образа на Свети Георги – Победоносец.         
    Паралелно с това срещаме легендарния Тракийски герой изсечен и в скалите на Мадара. Независимо, че е бил създаден по заповед на някои от първите български владетели, Мадарският конник е също едно от  изображенията на Тракийския херос. Иконографията на релефа съвпада на 90 процента с иконографията на Тракийския конник. Още повече споменахме, че под скалите на Мадара е намерено светилище именно на Тракийския херос.
        
    По време на турското робство, поробеното балканско население отново си спомня за своя герой и покровител – Конника герой – Крилатият конник - Крали Марко. Интересно е, че този герой съжителства с вече затвърдения християнски образ на свети Георги. Да, но както споменахме, традициите са така дълбоки и песенното творчество, предаващо подвизите на Конника герой, така богато, че е било невъзможно всичко това да се вмести единствено зад образа на Свети Георги. 
        
    Всеки от нас, като малък, е слушал легендите и песните-предания свързани с Марко Кралевич. Слушал е за неговия кон Шарколия, за това как освобождава три синджира роби, за борбата му със самовилата, която е заключила изворите, за битките му с Муса Кесаджия и Черен арапин, за това как премахва своите съперници като Секула Детенце, Дете Голомеше и т.н. Изобщо интересни и вълнуващи легенди, в които е отразена една пак да повторим хилядолетна традиция.
        
    Легенди за Крали Марко са се пеели вероятно и по времето на римското робство в българските земи – от 1ви до 7 век. Само може да предполагаме какви са били неговите съперници тогава, как са се наричали и какви са били неговите подвизи. Но може да предположим, че със сигурност те не са били много по различни от онези, за които се е пеело по време на турското робство, като само имената са били различни.
        
    Официалната наука свърза образа на Крали Марко с този на прилепския крал Марко Мърнявчевич, роден през 1335 и загинал през 1395 в днешна Румъния. Същият този Марко, който е обявен за крал от сръбския владетел Стефан Урош, а по-късно става васал на османския султан. Това веднага породи и неудобния въпрос - Как е възможно най-известния епически герой на Балканите, да е бил османски васал? И както се казва, това беше поредният повод за спекулации, подигравки и социално-исторически нихилизъм, роден от неправилната и дълбоко вредна представа за липса на приемственост в историята на българските земи, от древността до днес.
         Какво представлява всъщност името Крали Марко?         
    Тракийските племена наричали коня – „марк” (марка). От същия корен е и румънската дума "мън" - "жребче", вероятно и "армазар" - "жребец". Дори в далечен Китай, конят и до днес се назовава "ма" (маа). Днес в съвременния български "Марко" наричаме по-малкия „брат” на коня - магарето. В такъв случай съчетанието "Крали Марко" означава просто "Царският (кралският) конник", а защо не и "Крилатият конник".
        
    От тракийско време са запазени местни имена на крепости и селища като Маркипетра, Маркодава, Маркерота и др. Тракийското название на коня «марк» обяснява многобройните съществуващите днес имена на местности като Марков камък, Марков град, Маркова стъпка, Маркова могила, Маркова клисура и т.н., които не означават нищо друго освен Камъка на конника, Града на конника, Стъпката на коня, Конската могила, Конската клисура и т.н.
      
    В древния град Пловдив, най-малкото от седемте тепета беше наречено Марково тепе. Било е свързано със същите древни предания. Близо до Пловдив в полите на Родопите се намира село Марково. Село Марково има и в Шуменска област и на други места. Всички тези имена са много древни и не са свързани с името на средновековния васал Марко, а с праисторическия спомен за коня, и за Конника Герой.
 

image


   
  На снимката - Крилатият конник се бори с ядрения змей - скулптура озаглавена "Доброто побеждава злото", от Зураб Церетели, пред централата на ООН в Ню Йорк.



Гласувай:
10
0



1. goran - Децата на България сме трако-българи, нищо че всячески се опитват да ни накарат да забравим корените си
03.10.2012 11:11
http://goran.blog.bg/lichni-dnevnici/2010/08/08/rodovi-synishta.588413
цитирай
2. get - Тракийските племена наричали ...
04.10.2012 11:32
goran написа:

Тракийските племена наричали коня – „марк” (марка).

- А в момента латинизираните наследници на бившите "гето-даки" още и сармати "римляните-румъни" ... използват думата ЯРНА за ЗИМА ... Защо съм категоричен, че гетите-даки са сармати ? - най-малкото това е поради името на столицата им СармаГетуза ?!
- Та тези сармати наричани още и, хуни са използвали, като боен вик МАРАс ?!
- По-интересно е, един остров в Прибалтика (там където са живели поморЯните) Рюген. С една светилище на Все-виждащият бог - Свентовит.
- Самото светилище носи и в момента името ЯроМарс(бург) ?!! ... свещеното животно на този бог Вит е бял жребец ?!

- За да не утежнявам обясненията си ... само ще посоча две насоки, които би следвало да вземем в предвид и изясним в изследанията си ?!
- Първотото бих го нарекъл Пътят на Бика, още и така известният Янтарен път ? - същият се е простирал от Балтийско до Адриатическо море ?!

- Второто, това което имам в предвид можем да открием в историята на индоариите, скитоариите или масагетите ??! - известни още в средна Азия и Сев. индустан, като джата-гата-гаята ... тоест другото наиманование на гетитте, масагети, скитите-сака, тези които пиеха хаома, или другите които живееха зад морето.
- Още по-интересно става, ако направим опит и свържем религиозната и божествена образност на тези Гата-Джата с подобните на техните вярвания на населението от Балкани, примерно бог Арес/Марс ?! - най-малкото което можем да направим, като извод е, че тук се касае за един изключително голям идентичен етносен масив, покриващ иключително голяма територия ??!

- Вероятно в котенкста на това, което се опитвам да подскажа, следва да вървят нашите търсения ... в тази насока ... за Марко Кралевити ?! - последният явяващ се събирателен образ на хтонично-соларен(прераждащ се) бог ... или поне на такъв с подобни качества.
цитирай
3. andorey - До Гет
04.10.2012 13:21
Привет,
възможно е да имало и сармати сред дакийските племена. Звучи логично и обяснява някои източни елементи в дакийската култура. Например, този много интересен дракон, който са носили даките като боен символ.
За името Сармизагетуза обаче има и друго обяснение - Царство на мизите и гетите - Сар-миза-гетуза.
Хората на кон стигнаха и до дълбините на Азия и до Северна Индия, къде е границата на разпространие на индоевропейските езици, струва ми се на два пъти или дори на 3 пъти. Първия път е бил около 3500 пр.н.е., свързан с културата Харапа, втория около 1600-1500 година пр.н.е, свързано с появата и разпространението на Ведите и съответното учение и около 700-600 г. пр.н.е., саките, който най-вероятно са скити - Кошала, Саките, Малиите, Колиите и т.н....
цитирай
4. get - Привет, възможно е да имало и сар...
04.10.2012 16:52
andorey написа:
Привет,
възможно е да имало и сармати сред дакийските племена. Звучи логично и обяснява някои източни елементи в дакийската култура. Например, този много интересен дракон, който са носили даките като боен символ.
За името Сармизагетуза обаче има и друго обяснение - Царство на мизите и гетите - Сар-миза-гетуза.
Хората на кон стигнаха и до ... най-вероятно са скити - Кошала, Саките, Малиите, Колиите и т.н....

- Не това е най-важното, тъй като същественото за поста ви е Тракийският конник, св.Георги и Марко Кралевити ?!
- Точно така е правилното и като хронология и вътрешна логика и символност при тези образи ?!

- Но отново ви заострям вниманието към ... Арес/Марс ... подобното ЯроМарс ... накратко това са две състояния ... Живот-Смърт ... Топло-Студено ... Червено-Бяло(да, мартеницата).
- Но ако спрем само до тук ... Ще е жалко ?! - По тази причина ... да си припомним - В кого са се кълняли античните аристократи по нашите земи ? - не бе ли това "Ерми"-Ера(прочетено наобратно Аре(с) ?! ... но това е по-скоро, епитет-качество на този бог ?! - Какво може да бъде името/епитета му дали не е същото, като "славянското" Перынь ... името на местност и храм при Новгород.

- ОТНОСНО "ЕР"а ... дали той няма аналог/предаване при "славяните" - Ами да ! - това е личното име ... забележете ! - ЮРЬЙ ... казват било руско-славянско ? - а да не би да е просто, некоректното предаване на нашенското ЕРИ/ЯРИ/жАРИ ?!

- А относно, колко производни форми можем да посочим на ЕРа ? ... на първо време ми идват на ум ПЕР(я) и ГЕР(ан/ест/) ?!

- Отново си поставям въпросът ... Може ли всичко това да го свържем в едно цяло и да го съотнесем към Конника тракийски ?! - Според мен отговора е положителен - Да ! ... но би следвало да разширим изследванията си, като включим и въпросът ... Можем ли да търсим ?! - общност като черти и символика при Елевзина и Мадарското СВЕТИЛИЩЕ ?! - дали търсейки подобноста, няма да можем да си отговорим - Какво е Мадара ?! ... Коник
цитирай
5. sparotok - марко
04.10.2012 20:48
Темата, която си подхванал е много, много важна! Както сам си отбелязал опитомяването на коня е променило неимоверно живота на дедите ни...а и на всички хора, с които дедите ни са влезли в контакт.

Аз също мисля, че Марко е по-скоро отражение на една древна дума за Конника почитан от дедите ни.

Марко (марка) си е тракийска дума със значение светъл, сияен ( по-късно тя придобива значение велик, както например в тракийските имена Карсимар и Беримар - старите варианти на Красимир и Беримир). Старите автори споменават светлите, дори белоснежни тракийски коне.

Смятам, че траките са научили келтите на ездачество защото ездаческата терминология на галите е...тракийска.

Седло(н) е галската дума за седло, тя обаче няма паралел в пе-келтския на уелсците, в чийто език седло е cyfrwy, на ирландски пък седло е diallait.

Галска дума за кон е марка...поне за мен това си е тракийска заемка. С появата на халщатската култура в Галия се появява нова раса коне, а и нови юзди, чиито прототип идва от Тракия.

Има едни много интересни тракийски топоними и хидроними, от които повечето автори бягат като дявол от тамян. Става дума да Кониум, Коне, Кобилус...Те показват, че тракийските думи за кон и кобила са ...кон и кобила.

Седло идва от стблг. глагол сести-сядам...Сестос е древен тракийски град споменат още от Омир.

Препоръчвам на всички читатели една книга, тя трябва да се чете между редовете, но предлага интересна информация.

Anthony David,The Horse, the Wheel, and Language: How Bronze-Age Riders from the Eurasian Steppes Shaped the Modern World.




Поздрави!
цитирай
6. sparotok - Сармисегетуза
04.10.2012 20:51
andorey написа:
Привет,
възможно е да имало и сармати сред дакийските племена. Звучи логично и обяснява някои източни елементи в дакийската култура. Например, този много интересен дракон, който са носили даките като боен символ.
За името Сармизагетуза обаче има и друго обяснение - Царство на мизите и гетите - Сар-миза-гетуза.
Хората на кон стигнаха и до дълбините на Азия и до Северна Индия, къде е границата на разпространие на индоевропейските езици, струва ми се на два пъти или дори на 3 пъти. Първия път е бил около 3500 пр.н.е., свързан с културата Харапа, втория около 1600-1500 година пр.н.е, свързано с появата и разпространението на Ведите и съответното учение и около 700-600 г. пр.н.е., саките, който най-вероятно са скити - Кошала, Саките, Малиите, Колиите и т.н....


Да си призная не бях разглеждал Сармисегетуза като Царство на мизите и гетите, а има логика.

Поздрави!
цитирай
7. ivansimeonow - Привет Андрей! Бих добавил и к...
04.10.2012 22:42
Привет Андрей!
Бих добавил и крепостта Маркели, въпреки,че както я изписват на латиница би трябвало да се чете Марцелли. Наистина е попадение думата Марко на тракийски.
Марко е знаково име в италианския. Смисълът му е по- различен от българския Марко -белег, знак, марка. Затова пък звуковото покритие е пълно.Сложно е, но в смисъла марка понамирисва на тракийско влияние върху латинския и производните му езици
Поздрави!
цитирай
8. get - Има едни много интересни трак...
05.10.2012 11:07
sparotok написа:

Има едни много интересни тракийски топоними и хидроними, от които повечето автори бягат като дявол от тамян. Става дума да Кониум, Коне, Кобилус...Те показват, че тракийските думи за кон и кобила са ...кон и кобила.

- Хм :)) ! - тогава вероятно ще си преведем правилно латинската думата за кон в романските езици "kabalo" ... това си е нашенското "кобила" ?! ... междувпрочем от тази дума "kabalo", казват че, произхожда ст.френското кавалиере-шевалие ?
- Следва да отбележа, че времето на римското присъствие в Британия има посветителски надписи с изписване "coneus" ... за същите казват, че са останали от разквартируваните там сармато-гетски подразделения на римската армия(конници) ?! ... датират ги , от къмто II-ри век.

- Но относно вкарването на категорично "тракийски" като определение ... бих бил предпазлив ... по-скоро, това е език говорен от предците ни през къснобронзова епоха ?! ... На това ме навежда вярванията в ЯроМарс-а, който е документиран на територията на "сарматите" (според описанието им от Птоломей !), Балтика до Балкани и Адриатика, Дунав и над Ч.море,. Това се припокрива с т.нар. "курганна култура" ?! - интересно е при този бог Всевиждащ-Витовд-Свентовит(епитети) ... неговото свещено животно е "Белият кон" ?!
- Питам се първата част на този бог Яро ... дали не е синоним на съвременната дума ярКо ?!
Като подкрепа на горното, ще допълня ?!
- Още по-странно е едно вярване-традиция на Марс "Belatu-Cadros" от II-III-ти векове в Британия, от Cumberland и Westmorland(около Адриановия вал). За който се приема, че е келтски ... но лингвистите, извеждат първата част "Belatu" от Indo-European произход "bhel- светъл", като на български си имаме по-точното за "bhel-бял" ?!
цитирай
9. get - - Марко в латинският, тълкувано като белег, знак и най-вече мярка кореспондира с ... ?!
05.10.2012 11:21
ivansimeonow написа:
Привет Андрей!
Бих добавил и крепостта Маркели, въпреки,че както я изписват на латиница би трябвало да се чете Марцелли. Наистина е попадение думата Марко на тракийски.
Марко е знаково име в италианския. Смисълът му е по- различен от българския Марко -белег, знак, марка. Затова пък звуковото покритие е пълно.Сложно е, но в смисъла марка понамирисва на тракийско влияние върху латинския и производните му езици
Поздрави!


... едно понятие, което се опитват да изкарат гръцко ? -п но пък самите гърци са затруднени да дадат точно определение на смисъла му ARETE ?!!

- В ежедневната реч, съм го срещал като "арете бе" ! ... смислово се привежда, като хайде(нека) да бъдете !! ... тоест нещо в смисъл като еталон, образец за поведение или състояние ?! - покриващо нормата за оптимално, по отношение на предмет, действие или поведение ?!
цитирай
10. andorey - "Марко (марка) си е тракийска ...
05.10.2012 14:07
"Марко (марка) си е тракийска дума със значение светъл, сияен ( по-късно тя придобива значение велик, както например в тракийските имена Карсимар и Беримар - старите варианти на Красимир и Беримир). Старите автори споменават светлите, дори белоснежни тракийски коне."
Абе, чак да заничи "светъл" - не ми се вярва. Виж мар - мер - мир - т.е. голям, велик и т.н. - да, по скоро е това.
Думата "конь" май си е общославянска, т.е. доста древна, може и тракийска. Питал съм се дали първата част на думата "кентавр" не излиза пак от там, но не съм го проверявал по-сериозно това предположение.
Все пак съм склонен да приема, че по широко разпростране думата "конь" по нашите земи получава след 7 век и идването тук на "прабългарите", разбирай отвъддунавските трако-славяни. Както по същото време думите "град" и "село" променят тракийските "дева", "пара", "виза" "бриа" и т.н. защото те са били държавните термини. Значи разбирай кои са били "прабългарите", щом са наложили думи като "конь", "капище", "градъ" "село" и т.н... а също и "оселъ" - магаре. Това между другото.
Пак поради неразбирането и погрешното обяснение на процесите от 6-9 век, се стигна и до там думата "магаре" нашите езиковеди да извеждат от забележете - новогръцката и албанска дума "гомари"! Просто възмутително. Всички ни направиха на магарета, с приказките за поселването на милионите славяни на Балканите, с номадите прабългари и избитите и изчезнали завинаги траки...

цитирай
11. andorey - Привет Андрей! Бих добавил и к...
05.10.2012 14:17
ivansimeonow написа:
Привет Андрей!
Бих добавил и крепостта Маркели, въпреки,че както я изписват на латиница би трябвало да се чете Марцелли. Наистина е попадение думата Марко на тракийски.
Марко е знаково име в италианския. Смисълът му е по- различен от българския Марко -белег, знак, марка. Затова пък звуковото покритие е пълно.Сложно е, но в смисъла марка понамирисва на тракийско влияние върху латинския и производните му езици
Поздрави!


Да, сигурно има още доста примери, може и Маркели да е един от тях...
По важното е друго да се осъзнае, първо, че нашата история е много древна и въобще не е прекъсвала, второ, че няма място за нихилизъм, с приказки от рода на Марко Кралевич - сръбски васал и т.н... Името да повторя, значи Царски конник и това е.
Трето - да се изследва истинската българска история, а не разни измислени проблеми, и абсолютно несъществуващи казуси, които единствено ни заведоха в девета глуха... на централно азиатската гара...
цитирай
12. andorey - Има едни много интересни трак...
05.10.2012 14:24
get написа:
sparotok написа:

Има едни много интересни тракийски топоними и хидроними, от които повечето автори бягат като дявол от тамян. Става дума да Кониум, Коне, Кобилус...Те показват, че тракийските думи за кон и кобила са ...кон и кобила.

- Хм :)) ! - тогава вероятно ще си преведем правилно латинската думата за кон в романските езици "kabalo" ... това си е нашенското "кобила" ?! ... междувпрочем от тази дума "kabalo", казват че, произхожда ст.френското кавалиере-шевалие ?
- Следва да отбележа, че времето на римското присъствие в Британия има посветителски надписи с изписване "coneus" ... за същите казват, че са останали от разквартируваните там сармато-гетски подразделения на римската армия(конници) ?! ... датират ги , от къмто II-ри век.

- Но относно вкарването на категорично "тракийски" като определение ... бих бил предпазлив ... по-скоро, това е език говорен от предците ни през къснобронзова епоха ?! ... На това ме навежда вярванията в ЯроМарс-а, който е документиран на територията на "сарматите" (според описанието им от Птоломей !), Балтика до Балкани и Адриатика, Дунав и над Ч.море,. Това се припокрива с т.нар. "курганна култура" ?! - интересно е при този бог Всевиждащ-Витовд-Свентовит(епитети) ... неговото свещено животно е "Белият кон" ?!
- Питам се първата част на този бог Яро ... дали не е синоним на съвременната дума ярКо ?!
Като подкрепа на горното, ще допълня ?!
- Още по-странно е едно вярване-традиция на Марс "Belatu-Cadros" от II-III-ти векове в Британия, от Cumberland и Westmorland(около Адриановия вал). За който се приема, че е келтски ... но лингвистите, извеждат първата част "Belatu" от Indo-European произход "bhel- светъл", като на български си имаме по-точното за "bhel-бял" ?!


По-скоро бих казал, че нашенското "кобила" идва от латинската дума. А "кон" е праславянската дума. Виж по този въпрос предишния ми постинг...
Да, Яро вероятно е свързано с "ярък". В Британия по римско време е имало наши хора траки, така е
цитирай
13. get - . . . Абе, чак да заничи "све...
05.10.2012 15:01
andorey написа:

...
Абе, чак да заничи "светъл" - не ми се вярва. Виж мар - мер - мир - т.е. голям, велик и т.н. - да, по скоро е това.
Думата "конь" май си е общославянска, т.е. доста древна, може и тракийска. Питал съм се дали първата част на думата "кентавр" не излиза пак от там, но не съм го проверявал по-сериозно това предположение.

- А относно ... Cunobeline или Cunobelinus също и Kynobellinus - Какво мислите ?!
Това е отново от Британия "келтско" (?) ... от късният I-ви век пр.Хр. ... Който още се води и като митичен предримско Британски исторически крал ?! ... известен от упоменаванията при Светоний и Касиус Диус ?!
- За мен КАН се превежда, като водач, този който приКАНва воините, хората !!?
- Със същото значение е и името на картагенският Кано ... ПРЕДВОДИТЕЛ ?!
andorey написа:

...
Пак поради неразбирането и погрешното обяснение на процесите от 6-9 век, се стигна и до там думата "магаре" нашите езиковеди да извеждат от забележете - новогръцката и албанска дума "гомари"! Просто възмутително. Всички ни направиха на магарета, с приказките за поселването на милионите славяни на Балканите, с номадите прабългари и избитите и изчезнали завинаги траки...


- При кентавър ... имаме двусъставно понятие ?! Кан+Тавър ??!
- Започвам с "тавър"-таурус",п това е синоним и на тюран-тиран ... това освен, че означава животното ТУР, се използва и като служебно понятие ВОДАЧ !
- Кан-Кен или по-точното К/е/а/н е със смисъл предводител/вдъхновител/учител !! - тоест думата кентавър ... вече като служебно понятие е със смисъл вдъхновяващ-предводител(или поне нещо в този смисъл ?) !

- Така че, келтското-бритско Kynobellinus е смислово близко или производно на служебната титла, като кан-таурус ... тирас/терес ... съвременен аналог Светлост-Предводител ?!! - поне така мисля ?!

- Единият от братята на Константин Велики, който е издигнат за император именно от британските легиони се е казвал К/Ханибалиу ... това не е ли показателно ?!
цитирай
14. ivansimeonow - Може би имате предвид Ханибалиа...
05.10.2012 18:01
Може би имате предвид Ханибалиан/ус/, той има роднинска връзка с Константин Велики, бил му е зет и племенник едновременно. Тогава, при " безсмъртните " такива комбинации са били възможни. Затова с Юлиан Апостат династията му приключва
цитирай
15. get - - Прав сте ... простете:)), че следваше да ме коригирате ?!
05.10.2012 19:46
ivansimeonow написа:
Може би имате предвид Ханибалиан/ус/, той има роднинска връзка с Константин Велики, бил му е зет и племенник едновременно. Тогава, при " безсмъртните " такива комбинации са били възможни. Затова с Юлиан Апостат династията му приключва

- Малко трудно оправям тези роднински линии-връзка при Великите :) !
- По-скоро ме вълняваше да покажа, че това "К/ХаниБал...ианус" се среща е документирано и през 4-ти век ... при това тук на балканите, тъй като родът произхожда от Ниасус/Ниш ?!?
- Това налице, плюс уместната забележка за забележимо присъствие на население от Балкани на територията на Британия ... и съвременна Белгия ... нещата стават твърде пъстри ?! - наспроти опростенческата картинка-схема, която ни е наложена и битува все още, в/от академичната история ?! ... от юг Римска империя ... от север варвари, които ако не са германи, то поне ще са келти/гали ... славяните в блатата, прабългарите ... най-много под вида хуни, които идват от централна Азия и-и-и ... дотук ?! ... Хм, забравих гърците ... които стоят като скала на мястото си в бурните води на научно-исторческият океан :)) !
цитирай
16. sparotok - кон
05.10.2012 20:35
andorey написа:
"Марко (марка) си е тракийска дума със значение светъл, сияен ( по-късно тя придобива значение велик, както например в тракийските имена Карсимар и Беримар - старите варианти на Красимир и Беримир). Старите автори споменават светлите, дори белоснежни тракийски коне."
Абе, чак да заничи "светъл" - не ми се вярва. Виж мар - мер - мир - т.е. голям, велик и т.н. - да, по скоро е това.
Думата "конь" май си е общославянска, т.е. доста древна, може и тракийска. Питал съм се дали първата част на думата "кентавр" не излиза пак от там, но не съм го проверявал по-сериозно това предположение.
Все пак съм склонен да приема, че по широко разпростране думата "конь" по нашите земи получава след 7 век и идването тук на "прабългарите", разбирай отвъддунавските трако-славяни. Както по същото време думите "град" и "село" променят тракийските "дева", "пара", "виза" "бриа" и т.н. защото те са били държавните термини. Значи разбирай кои са били "прабългарите", щом са наложили думи като "конь", "капище", "градъ" "село" и т.н... а също и "оселъ" - магаре. Това между другото.
Пак поради неразбирането и погрешното обяснение на процесите от 6-9 век, се стигна и до там думата "магаре" нашите езиковеди да извеждат от забележете - новогръцката и албанска дума "гомари"! Просто възмутително. Всички ни направиха на магарета, с приказките за поселването на милионите славяни на Балканите, с номадите прабългари и избитите и изчезнали завинаги траки...



Андрей, прав си, кон наистина е общославянска, неин вариант срещаме в санскритската кинвин-кон.

251 kin-vin %{I} m. a horse L. (cf. %{kindhin}.) http://www.sanskrit-lexicon.uni-koeln.de/cgi-bin/tamil/recherche


За кентавър си напълно прав, идва от кон. Съществува българска диалектна дума кен-кон, на украински пък кон е кiнь - http://euroglose.com/cgi-bin/vasmer/vasmer.cgi?word=%DA%DE%DD


Ако не се лъжа на Конгреса по Тракология през 1984 г. Д.У.Смит бе един от първите, които изразиха предположението, че кентаврите може изобщо да не са били митични същества (а по-скоро конници, които са изплашили гърците).
Смит посочи и тракийските имена на кентаврите. Нестос например, неговото име е свързано с река Нестос, а тя се обяснява със стблг. нести-нося, движа...

Тракийския топонимен термин пара не е изчезнал. Пара е гръцкото предаване на бара-рекичка. В Тракия са документирани също Зуро-бара и Темон-бари.

Дева е изчезнала защото е архаизъм, а и такъв тип селище вече е било невъзможно да се поддържа. Селищата от тип дева са били временни скотовъдски станове. Северните траки са предимно скотовъдци.
Според В.Георгиев тракийския термин дева / дава се обяснява с блг. девам, дявам – полагам, слагам (основи на селище). Георгиев обясни тракийските вариации дева / дава с български диалектни особености (екане и якане).

Брия (врия) не се употребява в Ранното Средновековие не защото друг народ е дошъл в Тракия (това ти го знаеш разбира се), а защото брия се е развила в съ-бор, място за събиране, тържище. Ако не се лъжа в Късната Античност е документиран топонима Сбор(ул). Поне за мен това е развития вариант на Брия.
Както брия, така и събор се обяснават със стблг. бьрати- бера, събирам.

Село е дума позната на траките, срещаме я в етнонима сели и топонима Селим-брия (селим отговаря на стблг. селям – на селяните, заселените дат.пад.мн.ч.).

Виза е всъщност виса, думата отговаря на стблг. вьсъ-село, селище, площ...
Сам Георгиев призна, че виса отговаря на стблг. вьсъ-село.

Де факто няма промяна в тракийската топонимия в Ранното Средновековие.

Наблюдава се развитие, то е присъщо за всеки народ. Англичаните не употребяват думите thorp– село, burg-град...Латинското civitas–град се е развило в италианското cita.

Прав си и за неразбирането на процесите от Ранното Средновековие. Наложените догми ще пречат още дълго време на истината да излезе на бял свят.

Надежда обаче има:)

Поздрави!
цитирай
17. demograph - Поздравления за анализа!
05.10.2012 23:39
"..Разделянето на българската история на такава преди и на такава след 680/681, годината на основаването на Първо българско царство, оказа сериозни негативни последици върху българското национално съзнание и родова памет. Прекъсна връзката с античността, с тракийските царства, с праисторията. Прекъсна връзката с предания, запазени на Балканите в продължение на хилядолетия. Това, до голяма степен изкуствено деформирано и измислено прекъсване, не позволи да бъдат разбрани и правилно разтълкувани много събития и факти, свързани с българската история и традиция."...
Това е измъкване на българското родословно дърво заедно със земята под корените му и набутването му в някаква тясна суха дупка, където то, естествено линее и изсъхва.! Браво момче.
цитирай
18. demograph - Интересна дискусия
06.10.2012 00:34
Йоан Скилица - Кедрин описва една крепост в Пирин.
Банскалии я наричат „Ситан Кале".
Ситан...
Спароток:
"..Латинското civitas–град се е развило в италианското cita."
"..Седло идва от стблг. глагол сести-сядам...Сестос е древен тракийски град споменат още от Омир."
Павка, дали Омир казва къде е този град?

цитирай
19. demograph - Хубава дискусия . Стимулираща към търсения.
06.10.2012 01:24
Йоан СкилицА-Кедрин описва крепост в Пирин, която банскалии наричат "Ситaн кале" Mahame kale
"Linear B - si-to -wheat" - жито, пшеница
Thracian - siltas/силтас, зилтас, жълтас/ - warm, pleasant - топъл, приятен,/жълт/";
Thracian- midne- village - село
Thracian- para -settlement, village - село
Thracian- phara -settlement, village - село
Thracian- seinas -village, settlement - село
Cappadocian- σίτλη - kind of water vessel - вид лодка,
Latin- situla - v.bucket- гл.черпя с кофа; яздя кон/!!!/; движа се с голяма бързина
Phrygian- ΣΙΠΥΛΟΝ - mountain of Phrygian and Lydia
Спароток:
"Латинското civitas–град се е развило в италианското cita.",
"..Седло идва от стблг. глагол сести-сядам...Сестос е древен тракийски град споменат още от Омир."
Сестос=Sestos - може да е и изопачено Seuthes/Севтос поради съскането на гърците?
Поздрави от Ситан...
цитирай
20. sparotok - Сестос
06.10.2012 11:53
demograph написа:
Йоан Скилица - Кедрин описва една крепост в Пирин.
Банскалии я наричат „Ситан Кале".
Ситан...
Спароток:
"..Латинското civitas–град се е развило в италианското cita."
"..Седло идва от стблг. глагол сести-сядам...Сестос е древен тракийски град споменат още от Омир."
Павка, дали Омир казва къде е този град?



Сестос се намира в Южна Тракия, рабположен е на източния бряг на Тракийския Херсонес, точно срещу Абидос.

Верно е, че гърците изопачават често чуждите топоними и хидроними. При Сестос обаче няма вариации в изписванато, а това е индикация, че името е било добре разбирано.

Поздрави!
цитирай
21. andorey - ". . Разделянето на българ...
06.10.2012 17:11
demograph написа:
"..Разделянето на българската история на такава преди и на такава след 680/681, годината на основаването на Първо българско царство, оказа сериозни негативни последици върху българското национално съзнание и родова памет. Прекъсна връзката с античността, с тракийските царства, с праисторията. Прекъсна връзката с предания, запазени на Балканите в продължение на хилядолетия. Това, до голяма степен изкуствено деформирано и измислено прекъсване, не позволи да бъдат разбрани и правилно разтълкувани много събития и факти, свързани с българската история и традиция."...
Това е измъкване на българското родословно дърво заедно със земята под корените му и набутването му в някаква тясна суха дупка, където то, естествено линее и изсъхва.! Браво момче.


Изсъхва та изсъхва ... Не искам да кажа че за всичките ни сегашни беди и за цялото ни икономическо състояние е виновен погрешният прочит на нашата история, но поне за една немалка част от бедите - да, със сигурност!
Ниско самочувствие и национален нихилизъм, изкуствено разделяне и противопоставяне... Трябва да преодолеем всичко това!
цитирай
22. atil - Става въпрос за един същ персонаж. ...
06.10.2012 21:51
Става въпрос за един същ персонаж. Последно е преминал поне на две места и при Св.Георги и при Св.Димитър, които били близнаци също както алп Кубар и алп Самар(Сабан).
Конника -герой е древнобългарски митологичен персонаж познат от зората на тяхното(на древните българи) съществуване като етнос.
Същият персонаж е изобразен и на Мадарските скали. Около Мадарското плато всяка есен са се провеждали 40-дневните военни сборове на запасняците - наречени - Джураши.
Такова е името на канника -герой на български - Аудан Дуло- Джураш. Родоначалника известен още като Газан(Казан),Авитохол и др. Всички тези названия имат значение и обяснение в древнобългарската митология.
Сред траките(туранците на Балканите) е известен като Дерзел, ако са му казвали Марк то е най-вероятно свързано с Мардукан, който се чествал обаче около 25 декември.
цитирай
23. andorey - За названията на селищните центрове
09.10.2012 12:44
Действително няма пълно изчезване на тракийските названия.
Тракийското "дева" и досега се среща в името на градовете Девин и Девня, а всъщност и в името Пловдив - производно от Пулпу-дева. Отбелязах в един друг постинг че "дева" се е преплело със славянското "мома" и "момин" и много имена от типа "момин" - като Момин проход, Момина клисура, Момино, Момини скали и т.н. са звучали преди това като "девин". Тук е станало същото като при Марко, т.е. Конски и Девин, т.е. Момин.
Тракийското "пара" също не е изчезнало напълно. Между Пловдив и Пазарджик има ридове наречени Бесапара или Бесапарски ридове.
И дошлите по османско време "касаба" - град и "кьой" - село, не са изчезнали окончателно. Има доста местни названия от типа "касабата", а името на Хасково - Хас-кьой - е запазило думата "кьой" - село. Повечето имена на "кьой" са били заменени от държавната власт след 1878, и по-късно, чак до края на 20 век. Например родопското село Дерекьой сега е Момчиловци. Сигурно има още стотици примери...
Именно държавната власт след 681 е наложила названията "град" и "село" - южнославянско-украйнски названия, който са заменили тракийските думи за населено място.
цитирай
24. demograph - Марка, Марко и Александър Македонски
03.12.2012 17:12
Гледах филм по NG History за останките на Александър.
В изложението ми направи впечатление появата на Марк - Свети Апостол Марк..
След като Александрия бил опожарен и разрушен от Диоклециан при смазването на християните изчезнали данни за гроба, който до тогава бил в центъра на града. Става дума за 390г.
Но през 392г. обаче, на същото място се изгражда християнска катедрала на името на Свети Апостол МАРК и в нея се съхранявали тленните останки на Апостол Марк.
После всичко изчезва защото рухва Рим, Византия се свива и идват арабите. По време на арабското господство венециански търговци откупили тайно останките и ги положили в катедралата Свети Марк във Венеция.
Свети Марк е покровител на Венеция/това е една от версиите/.
Историята спира до тук, защото свещениците не разрешили да се отвори саркофага и да се правят изследвания.
Но връзката Марк - Александър Марков/Велики/, Маркус, Маркиан ме вълнува...Кой ли е взел останките и къде ли ги е покрил...?
цитирай
25. andorey - Привет, Демограф! Да, тази ис...
09.01.2013 12:41
Привет, Демограф!
Да, тази история е интересна, не бях чувал за нея. Естествено западните учени трудно могат да направят връзката Марк - Конник, т.е. Александър Велики (Конника) - Апостол Марк.
Възможно е тези тленни останки на Апостол Марк да са всъщност тленните останки на Александър Велики... ?!
цитирай
26. andorey - Още по темата
24.05.2013 18:02

Още по темата в блога на Прародината -

http://prarodinata.blog.bg/history/2013/05/11/krali-marko-madara-trakiiskiiat-konnik-i-trakiiskite-ikoni-n.1109159

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: andorey
Категория: История
Прочетен: 1391203
Постинги: 245
Коментари: 1521
Гласове: 4156
Календар
«  Август, 2021  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031