Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.09.2022 19:04 - Добруджа и любовта между хората
Автор: andorey Категория: История   
Прочетен: 2164 Коментари: 4 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
    Историците твърдат, че името Добруджа идва от това на деспот Добротица, български болярин управлявал тези земи през 14 век. От известно време си мисля, че името на Добруджа ще да е по-древно или ако не е то не е имало по-подходящо име, което така да приляга на този прекрасен край.
    Добруджанското плато се издига от всички страни, особено чувствително в посока откъм морето. Изведнъж от едни гъсти, зелени, почти тропически гори, след нелеко изкачване покрай стръмни дерета, пътникът се озовава пред меки простори, пред една лекохълмиста равнина, с огромни блокове от царевица, слънчоглед и други земеделски култури, която отведнъж те завладява със своето спокойствие и доброта. Огромните земеделски полета от по няколко квадратни километра, са разделени помежду си с дълги пояси от високи дървета, широки по няколко десетки метра. Чудех се кога са се образували, са били оформени тези пояси, дали през двадесети век или съществуват от по-рано.
    Едноетажни къщи в селата, построени според местната строителна традиция във формата на буквата Г, или което впечатление се създава от съществуващия в много случаи сайвант, с малко стълбище при входа и закрито преддверие, ми се струваха мънички, на мен, като син на Тракийската равнина. Но разбира се виждаха ми се също задушевни и симпатични. Радвах се и на земеделската техника, големите трактори и комбайни и всякакви ремаркета, за които има, има работа в този край.
    В Добрич, в който не бях стъпвал никога през съзнателния си живот, усетих също едно спокойствие. То се дължеше не само на летния сезон и на спокойната провинциална атмосфера, която съществува във всеки български град извън София, а и на още нещо. Настроението ми беше такова, че нищо не ми се разглеждаше, дори и къщата и музея на Йордан Йовков. Бях тръгнал по съвсем други дела и с друга настойка, но така или иначе срещата с певецът на добруджанския край, неизбежно дойде.
    На центъра на Добрич имаше малка изложба от снимки, във връзка с годишнина на най-старата гимназия в града. И тук се спрях и стоях повече от час. Гледах снимките и най-вече хората с голямо внимание. 

image


    На пръв поглед стари снимки, като стари, архивни снимки - на преподаватели, на ученици, от преди век - нищо особено. И все пак каква доброта, интелигентност и любов между хората се виждаше на тях, в най-дория смисъл на тази дума. И колко индивидуално гледаха всички, а и бяха застанали на снимките. И въпреки тази индивидуалност все пак една синергия и силна връзка помежду им...!
    Аз като тракиец и родопчанин съм гледал много подобни снимки, предимно на хора от тези два края на България. Там редиците, особено в родопските снимки, са много по-стегнати, така да го кажем. Гледа се напред, макар и с весел поглед, но доста по-отговорно и сериозно. Просто такъв е климатът, такава е планината.


image




    А тук такава мекота и неподправена любов, пак да повторя, в най-добрия смисъл на тази дума... Съществува ли още, днес? Забравили сме вече за това, особено в нашия край, пловдивския или да си го кажем направо - в град Пловдив. А тук в Добрич, дали съществува още?


image


    Продължих разходката си нататък из центъра. Не бях в наствоение да посещавам нищо, както казах, дори археологическия музей, въпреки че бях тръгнал на опознавателна обиколка към Северна Добруджа, румънската част, именно по археологически и културно-исторически обекти. Но по-интересни ми бяха хората, сградите и се питах дали беше вярно това, което тези снимки ми разкриха или беше само внушение.
    Какво са защитавали едно време нашите дядовци и прадядовци, се запитах, за какво са воювали, как се печелили тези славни битки, Балканските войни, Първата и Втора световна война, а и всички войни преди това, в по-ранни времена? Те са воювали не за нещо абстрактно, като нация, родина, те са воювали за нещо конкретно - за съпругата си, за любимата си, за семейството, за децата си. Воювали са за къщата и за нивата си, за да не бъдат загубени и придобити от враговете. Воювали са разбира се за свободата си, за да не бъдат зависими, да не бъдат поробени.
    А сега, за какво да воюваме ние, днешните българи? За жена ми ли да воювам, моята, на която лично аз искам да й извия главата, а не врагът ми. За кого да воювам в такъв случай? Децата ни колко са, в наши дни, ако ги има изобщо... Едно, най-много две, не че това ги прави по-малко ценнни и важни разбира се. Изобщо съсипахме любовта в България и затова не виждаме бъдеще и надежда няма.
    Понеже главната улица свърши, завих по страничния пасаж и след малко пред мен се изпречи бронзовият паметник на Йордан Йовков, седнал и държащ позив в ръка, на който пишеше: "С мъки, с нещастия е пълен тоя свят, но все пак има нещо, което е хубаво, което стои над всичко друго - любовта между хората."
   Тези многоизвестни думи, върху които сме разсъждавали и писали съчинения като ученици, сега придобиха съвсем друг смисъл, в контекста на всичко, което бях видал и върху което бях разсъждавал през последния час. Видях цяла Добруджа, равна, заоблена и огряна от слънцето, видях лицата на милите хора от снимките, отпреди малко. Йордан Йовков открил и разкрил същината на нещата... като същински поет на този слънчев край... Тук се просълзих - усещането беше много силно!

image

    В този смисъл няма как да не кажа и още нещо. Добруджа не е само житницата на България, както традиционно се казва. Тя е много повече. Посягането върху този край е престъпление не само срещу природата, а и срещу част от душата на България. Чужденците, които гледат само за материални ресурси и искат да добиват шистов или не занм какъв си газ, не могат да разберат това... Или пък напротив, много добре го разбират!



Гласувай:
7



1. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
13.09.2022 10:10
Отвори дума за безродници
Считащи се за призвани да спасяват България? Ясно как!
Да, съсипаха държавата! В Добрич съм бил в командировки в продължение на около година! Преди разделната 2000-на година!
По" вина" на един родолюбец-зам.директора на акумулаторния завод Който ,като патриот държеше да ползва Български, а не вносни суровини
Е, напипа слабото ми място и направих всичко възможно!
Но, продалите България осуетиха работата?
От такива като мен имат загуба! защото от вноса има комисионна, от мен-трябва да ми пляскат с ръце?
А сиктирла, както казват гърците, на такъв?

Даде ми идея, да опиша хубавите спомени за Добрич!

Всичко най-добро, Андрей!
цитирай
2. andorey - Айде, ще чакаме спомените от Доб...
13.09.2022 10:34
Айде, ще чакаме спомените от Добрич, но напиши и ако и нещо не ти е харесело, не само позитивните...
цитирай
3. leonleonovpom2 - Да ,щях още днес да напиша
14.09.2022 00:29
Но, дадох път за нещо , по - актуално
В продължение на около година, се занимавах с проблемите на акумулаторния завод, темата ще е съвременна, но огледах и странични неща
И критично, разбира се
Хваля, който заслужава, а който не, минава през шотов филтър и доказвам ,че не заслужава
Например некадърното ни управление, което се обявява за къдърно и наистина кадърни хора държи настрана
Ярък примр беше Б.Б. в това отношение Оградил се с шайка некадърници, гледащи го предано в очите И на този фон, той изпъква като голям ръководител, вършейки им работата!Във възможнстите си Иначе обвинява хора, които даже не е и виждал, от комунизма? Че не може!

Лека нощ!
цитирай
4. andorey - Честит първи учебен ден!
15.09.2022 13:00
Честит първи учебен ден и начало на новата учебна година!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: andorey
Категория: История
Прочетен: 2172866
Постинги: 357
Коментари: 2333
Гласове: 5632
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930