Когато чете книгите на Асен Чилингиров, читателят неволно си задава въпросът – Каква История на България сме учили в училище и има ли тя нещо общо с истинската история на тези земи?
Професорът от Лайпцигския университет и Хумболтовия университет в Берлин поставя в изцяло нова светлина историята на Югоизточна Европа и по конкретно ранната историята на България.
Църковни борби от 4-5-6-7 век, тясно свързани и с политическата история на тези земи. Византийски императори с тракийски произход, Юстиниана Прима, готи, които всъщност са гети, славяни, траки, българи – народи с еднакъв произход и т.н. са само част от най-интересните теми застъпени в научните и изкуствоведски изследвания на професора.
Разбира се и тук ключовата дума е Приемственост. Приемственост на населението по нашите земи от 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 век и т.н.
Свикнал да мисли свободно в свободна Германия професорът не се колебае да сподели мисли, които за домораслите български историци и археолози изглеждат направо стряскащи и еретични… но за съжаление са тясно свързани с българската история.
Всъщност тезите на Асен Чилингиров едва ли ще намерят скоро място в българските учебници по история не поради друга причина, а поради дълбоката сакралност на много от тях, което ги прави директно недостъпни за широк кръг читатели.
В книгата Охридската Света София и нейната датировка, професор Чилингиров с безспорни доказателство и с добре аргументиран подход, разглежда най-важните периоди от съществуването на тази охридска църква, една от светините на Първо българско царство.
Той доказва че най-ценните и впечатляващи стенописи в църквата са дело на българската живописна школа от края на 10 век, т.е. времето на цар Роман (977-991) и цар Самуил (991-1014). По това време, когато центърът на българската държава се премества на запад към Сердика, Скопие, Струмица, Охрид, Костур, Преспа, тази катедрална църква достига предела на своето великолепие с голям централен купол, разрушен в началото на 11 век, и два странични малки купола, в южния и северния край на притвора.
Преустроена през първата половина на 11 век тя добива днешния си вид, с не особено впечатляващия двускатен покрив на типичните базилики, със семплата си външна и вътрешна украса и т.н.
Асен Чилингиров поставя за пореден път въпроса за независимата архиепископия Юстиниана Прима, тясно свързана с историята на българската държава, поради няколко причини. Основната причина е, че тя е основана от наследствения тракиец Юстиниан Велики (527-565), за да обслужва населението от негови сънародници, обитаващи провинциите на Източен Илирик, станал сцена на борба за влияние между Източната и Западната църква.
Втората основна причина е, че голямата част от диоцеза на Юстиниана Прима става част от територията на българската държава през Средновековието и предопределя претенциите за независимост на българската духовност и църковен живот.
Много интересно е и обяснението на българските и славянски нашествия на Балканите през 4-7 век, което дава проф. Чилингиров.
Книгите на големият учен и изследовател Асен Чилингиров внасят нов поглед върху късноантичния и ранносредновековен живот на Балканите, като до голяма степен обяснява по убедителен начин важни процеси от политическия и духовния живот на тези земи.
Охридската света София и нейната датировка - Асен Чилингиров - София 2013
Тагове:
ДРЕВНИЯТ БЪЛГАРСКИ КАЛЕНДАР- ЗНАЧЕНИЕ ЗА...
Персийската цивилизация е 100% Българска...
Професорите от старата школа казват истината, сегашните са догматици
Тях не ги интересува истината, а да не би да засегнат някого или нечии интереси, да не го обидят
Жалко и за едните и за другите-обидени и " обиждащи"
Пазят си също и авторитета друг другимо - Гарван, гарвану око не вади.
А иначе книгата на проф. Чилингиров е много интересна. Заглавието казва само малка част от нещата посочени в книгата.
Аз тази книга специално си я купих от София, не можах да я намеря в Пловдив.
Мисля че и Спароток писа в новия си блог нещо за нея...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=613330112081113&set=a.348945258519601.82238.100002123894824&type=3&theater