Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.03.2018 15:10 - Тракийският език
Автор: andorey Категория: История   
Прочетен: 14752 Коментари: 16 Гласове:
10

Последна промяна: 31.05.2021 06:41

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Данни и сведения за езика на нашите предци траките, са сравнително ограничени, но все пак достатъчни, за да направим едно конкретно заключение върху тракийския език.
От територията на България, разполагаме с два сравнително дълги надписа (около 60 букви) на тракийски език - Езеровски и Кьолменски надпис.


image

Златен пръстен открит край с. Езерово, Първомайско

Разполагаме и с по кратки надписи върху съдове, пръстени, стени на гробници и т.н. Има и няколко по-дълги надписа на тракийски език от остров Самотраки, а вероятно и от други светилища.
Отделно от това разполагаме с десетки, т.нар. глоси - тракийски думи, записани от гръцки и латински автори в различни техни произведения, по най-различен повод. Ако към тези глоси, прибавим и дакийските такива, както и македонските, фригийските и т.н., т.е. сродни на тракийския езици, се получават няколко стотици думи.


image

Надпис върху каменна плоча, открита край с. Кьолмен, Преславско

Към всичко това прибавяме и имена на реки, планини, села и градове, от тракийско време, както и имена на богове и герои, заедно с техните многобройни епитети и т.н. и т.н. След всичко това се получават между 1000 и 3000 думи, запазени от езика на траките или по-точно казано от неговите многобройни говори и диалекти.
За тези, които не познават темата за тракийския език, правя и обобщение като човек, който от години се занимава с тази тема.
Всички данни и запазени думи показват, че тракийският език е бил много близък до старобългарския език. Т.е. тракийският език е много близък до това, което днес познаваме като старобългарски или старославянски език, съответно и до езиците като български, сръбски, украйнски, руски, чешки и т.н. Оттам идва идеята, че ние българите говорим на славянски език. Всъщност славянските езици са преки наследници на трако-илирийската реч.
Обобщаващо казано, езикът който говорим днес, се говори по нашите земи поне от 5 хилядолетия, а вероятно и повече. 





Гласувай:
10



Следващ постинг
Предишен постинг

1. lexparsy - Ще споделя спонтанно и прагматично ...
08.03.2018 05:10
Ще споделя спонтанно и прагматично какво си мисля...
Дали има българин все пак Будител, който да събере всички "Не Чути" артефакти и неизтрити, но само на книга спомени, и не да ги "Патентова", просто синтезира и сложи на Масата...
На Пук...
Не "пари" са нужни... те горят...
цитирай
2. leonleonovpom2 - Поздрави!
08.03.2018 15:44
Ами Б.Д. да обясни, как така траките са измрели, но са оставили езика си на новодошлите? Че новодошлите Българи на Аспарух явно не са чужди на завареното тук население, камо ли да са някакви номади!
Иначе няма логика в хода му, а е добър военачалник, да атакува в центъра на империята Това е направил Ханибал наистина, но целта му там е друга
И още нещо-реакцията на местното население ще бъде враждебна винаги, защото новодошлите ще се настанят в негови земи!
Изводът се налага от само себе си-Аспарух идва при свои Племената тук са близки до новодошлите Българи!
цитирай
3. get - - Господин Киряков - или не познавате ТОВА КОЕТО Е ПИСАНО ЗА ТРАКИЙСКИЯ ЕЗИК от ... ?
08.03.2018 21:51
andorey написа:

Т.е. тракийският език е много близък до това, което днес познаваме като старобългарски или старославянски език, съответно и до езиците като български, сръбски, украйнски, руски, чешки и т.н.


... български езиковеди ... или правите некоректни с това СПЕКУЛАТИВНО ПОНЯТИЕ ... "старо-славянски език"?

- Мога да ви дам ЦИТАТИ от Дуриданов и Георгия - КОИТО СОЧАТ "тракийския" ДА ПОКАЗВА МНОГО ПО-ГОЛЯМА БЛИЗОСТ до латгало-жемайтско ... ет цетера - тоест БАЛТИЙСКИ ЕЗИЦИ - отколкото с това, което се вкарва като идея с понятието "старо-славянски"!

- Вече съм давал във вашия блог примери ЗА ПРАВИЛНОСТА В ТЕЗИ ТВЪРДЕНИЯ на тези наши езиковеди!

- Ако следва да изразя ЧАСТНО МОЕ МНЕНИЕ - БАЛТИЙСКИТЕ ЕЗИЦИ са ИМЕННО ПО-СТАРАТА(и по-близка) НОРМА до езика определян като "тракийски" - отколкото "прото" или "старо"-славянски и научно-теоритичното съдържание - което се вкарва от "славистите" за ТЕЗИ ДВА(прото-старо "славянски") ХИПОТЕТИЧНИ ЕЗИКА!

- Ако не вярвате в твърдяното ЗА ПО-ГОЛЯМА БЛИЗОСТ М/У "тракийски" и "балтийски" - мога да го потвърдя с примери! - Защото(?) ВНУШЕНОТО НИ ЗА старо-руски или СТАРО-славянски Е НА ПРАКТИКА казано по друг начин ЗА СТАРО-БЪЛГАРСКИ ЕЗИК!?

- Ако НЕ СТЕ СЪГЛАСЕН С ТВЪРДЕНИЕТО - Един ВЪПРОС? Защо "старо-киевско-руски" е по-близко до фонетично-лексикалната норма НА ЗАПАДНИТЕ СЛАВЯНИ ... ?
- Ако е станал ПРЕНОС НА ЮЖНО-СТАРО СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ... то КАК ТОЙ БЕЗ ПОВЛИЯВАНЕ И ПРЕСКОЧИЛ, Киевски и Бяла Рус - та се е ЗАГОВОРИЛ НА ОТСТОЯЩАТА по-далеч от нас МОСКОВСКА РУС(като последното, не е твърде коректно - като историческа фактология, а от там и генезис на "Московска рус")!

ТРАКИТЕ НЕ СА ИЗМРЕЛИ - но вследствие РИМСКАТА ИНВАЗИЯ тук на БАЛКАНИ и по-късно НА СЕВЕР ОТ ДУНАВ - Са претърпели ТВЪРДЕ СЛОЖЕН ЕТНОСЕН ГЕНЕЗИС - в който "московски руси" НЕ СА УЧАСТВАЛИ!
- Последно МНОГО ДИСКУТИРУЕМ(поради некоректността му) е МЕТОДА ПО КОЙТО СЕ ОПРЕДЕЛЯТ - Кои са ТРАКИЙСКИТЕ ДУМИ - Знаете ли КАКЪВ Е - И КАК СЕ ПРИЛАГА СЪЩИЯ?
цитирай
4. andorey - Абе Гет, не се измъчвай. Кажи си че ...
09.03.2018 11:44
Абе Гет, не се измъчвай. Кажи си че тракийския е славянски и български и толкова. Няма сложен етногенезис, нещата са прости и циклично се повтарят.
цитирай
5. andorey - Да, така е господин Симеонов. Добре ...
10.03.2018 07:32
Да, така е господин Симеонов. Добре че вие сте един от хората, които са го разбрали и сте написали достатъчно неща по този въпрос.
цитирай
6. iliyanv - Бате, без конкретни примери матряла ти
10.03.2018 08:22
чини колкото дръжката на счупено тракийско гърне. Дори дежурния комплиментаджия от Поморие ще се съгласи с мен.
цитирай
7. leonleonovpom2 - Андрей, този нагъл идиот защо го ...
10.03.2018 08:57
Андрей, този нагъл идиот защо го допускаш изобщо!?

Той дава съвети на другите какво да мислят, а той самият няма никаква свястна мисъл в главата си Плиска , Преслав според него не са съществували
този посредственик не е наясно, че и десетте Александрии на Александър, Константинопол на Константин велики по тази логика също не би трябвало да са съществували Защото имало селище преди тях Филипопол -също!
Били намерени в Плиска римски монети? Е, какво от това? Археолозите ги криели?
Остави го, той се взема за велик учен, а няма постижения ,дори и да един стажант!!
Разкарвай такива идиоти!

Благодаря ти за добрите думи

Хубав ден!
цитирай
8. andorey - Да Илияне, това е само увод към го...
10.03.2018 11:29
Да Илияне, това е само увод към голямата тема за езика на траките...
цитирай
9. iliyanv - Чудесно, ще се включа с удоволствие
10.03.2018 12:18
и може да изкарам некой комплимент от поморийските солници:-)
цитирай
10. leonleonovpom2 - и може да изкарам некой комплимент ...
10.03.2018 13:41
iliyanv написа:
и може да изкарам некой комплимент от поморийските солници:-)


Не, забрави!
Там където ти се включваш, аз нямам работа!
Просто, въпреки усилията ми, разбрал съм , че няма за какво ,да имам работа с тебе!.....

За твое сведение съм софиянец! Там съм роден!
Не можеш да ме обидиш като помориец Да, там съм израснал А на солниците имам няколко години стаж- общо , през лятото, като непълнолетен! Работех на добра воля, помагах! И едва ли има някой тук, който да ги познава по-добре от мен!
цитирай
11. get - - Ъхъ повтарят се ... като с "елино" и всякакъв друг "филизъм", във Филибето и моята родна ...
10.03.2018 21:15
andorey написа:
Абе Гет, не се измъчвай. Кажи си че тракийския е славянски и български и толкова. Няма сложен етногенезис, нещата са прости и циклично се повтарят.


... Варна?

- Знаеш ли що значи КАЗАНОТО - на ете този език, който казват се е приказвал през 18-ти 19-ти век във Филибето?

"Тръкализи то тенджура ке булдиши то капаки" - къв е езика, български, елиника, тюркче ил старо-славянски :((( ?
цитирай
12. andorey - Ами Гет, това е гаден градски говор, ...
12.03.2018 17:39
Ами Гет, това е гаден градски говор, получил се от гръцки, български, влашки... Истинският тракийски говор, тракийската реч, се е говорила по селата, през хилядолетия, независимо от различните завоеватели, настанили се в нашата земя.
цитирай
13. get - Ами Гет, това е гаден градски говор, ...
12.03.2018 21:30
andorey написа:
Ами Гет, това е гаден градски говор, получил се от гръцки, български, влашки... Истинският тракийски говор, тракийската реч, се е говорила по селата, през хилядолетия, независимо от различните завоеватели, настанили се в нашата земя.


- Ако е тъй - както казваш "... за тракийската селска реч ..." - ТОГАВА?
- КАКВО СТАВА С НАЛОЖЕНАТА НИ ТЕОРИЯ, че - ПРОТО-СЛАВЯНСКИЯ СЕ Е ПОЯВИЛ ОКОЛО НОВАТА ЕРА ... В БЛАТАТА - КОИТО В МОМЕНТА СЕ НАМИРАТ на територията на Белорус и Украйна?
цитирай
14. andorey - Протославянският е продължение на ...
13.03.2018 17:18
Протославянският е продължение на тракийския език и се е появил тук на Балканите и в Мала Азия. Оттук се е пренесъл на север, заедно със заселниците още от времето на халколита (каменно-медната епоха). По това време вероятно става разделянето на скити и траки, но и двете групи са с общ произход.
цитирай
15. amitaba - Браво, Андрей,
11.05.2018 14:15
Поздравявам те за смелостта да отвориш голямата тема за езика на нашите предци. Колкото и да е неприятно за някои от историците ни, един ден ще се наложи да признаят, че траките са оставили своето наследство не само по земята, под формата на погребални могили и съдове, но и в езика, културата и гените на българите. Може би се вижда краят на официалната доктрина за тотална етно-културна асимилация на тракийските племена от римляните /?/. Смущава ме позоваването на "македонски глоси и език" в началото на статията ти. Успех.
цитирай
16. krumbelosvet - Велико
09.07.2018 10:23
Не случайно в Гърция всеки поназнайва български думи. И ето как "изчезват" траките и "падат от небето" славяните...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: andorey
Категория: История
Прочетен: 2149314
Постинги: 354
Коментари: 2326
Гласове: 5599
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031