Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.12.2017 15:59 - Глосата аргилос - мишка
Автор: andorey Категория: История   
Прочетен: 952 Коментари: 19 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Една от няколкото десетки тракийски глоси е и думата аргилос. Тя е спомената на два пъти, в съчиненията на Аристотел и на Стефан Византийски. Когато говорят за основаването на град край река Струма и двамата споменават това, че траките наричали мишката аргилос (аргейлос).
Това е поредната глоса, която измъчва нашите изследователи, поради дълбокото неразбиране, че тракийският език е основата на това, което днес наричаме славянска езикова група и в частност българския език. Така опитите да се даде някакво разумно етимологично обяснение за значението на тази дума остават напразни.
Всъщност и при думата аргилос - мишка имаме предаване на думата на старогръцки, чрез метатеза - разместване на сричките и съгласните. Вече говорихме за две такива тракийски глоси - зелас и зейра, съответно риза и лозе. Към тези глоси трябва да прибавим и аргилос, което е изопачен запис на думата глухар (глухари). Тази дума не е толкова популярна днес, но в миналото е била използвана, като табуистично име използвано за мишките. Поради суеверие, за да не се споменава истинското име на мишките, те са били наричани глухари или момци. Така, тази непозна дума е била записана от гръцките автори като аргилос. Тук, както споменахме, имаме метатеза на съгласните г-л-(х)-р (глухари), преминали на в р-г-л (аргил(ос).
Когато издирват произхода на тракийските глоси нашите изследователи не могат да отчетат подобна особеност - случаите на метатеза, т.е. разместване на звуковете в дадена дума за по-лесен изговор. Интересно е например, че този факт се отчита в един известен пример от Средновековието. Става въпрос за името Мокрос, на български василевс, споменато в съчинението на Ана Комнина. Проф. Иван Дуйчев предполага, че под това име е записан не друг, а владетелят Крум, като посочва тук очевидната метатеза при предаване на името - Мокрос - Крум(ос).  
Разбира се подобни примери има, що се отнася и за още по далечното минало. Такива са случаите със записните тракийски глоси зейра, зелас, аргилос, а вероятно и други.







Гласувай:
6
0



1. andorey - https://eli-taro/5437/%D0%B...
17.12.2017 16:16
https://eli-taro/5437/%D0%BC%D0%B8%D1%88%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B2-%D0%BD%D0%B0%D1%88%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B0-%D0%BC%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%8F%D1%8F/
цитирай
2. iliyanv - Линкът е в новогодишна каванция
18.12.2017 13:44
Пардон, това е метатеза на "ваканция".
цитирай
3. andorey - Пардон, това е метатеза на "...
18.12.2017 13:49
iliyanv написа:
Пардон, това е метатеза на "ваканция".

В линка става въпрос за табуистичното название на мишките. има го и в уикипедия - https://bg.wikipedia/wiki/%D0%94%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%88%D0%BD%D0%B8_%D0%BC%D0%B8%D1%88%D0%BA%D0%B8
цитирай
4. didanov - здравей
19.12.2017 23:28
някои свързват името на мизите с думата мишка, и по-точно свещенната мишка, както и бог Аполон. Може ли да с екаже на кое точно племе е тази глоса глухари? И защо точно глухар?поздрави
цитирай
5. didanov - и оше нещо за метатезата
19.12.2017 23:33
няма ли по просто обяснение за този обратен словоред? знае се, че фригите и други древни траки са писали от дясно на ляво.. възможно е старите гърци четейки от ляво на дясно да произведат грешно думата. например името ОЛ-ИМП (ИБ) да е било на тракийски БИ-ЛО. поздрави
цитирай
6. andorey - Привет Диданов. Това за обратното ...
20.12.2017 09:53
Привет Диданов. Това за обратното четене е така, но е друг случай. Също има пример че Орфей прочетено наобратно е Евро(па). И още един подобен пример имаше но го забравих. Думата глухар (глухари, глухче) се е използвала на доста места в България и Македония, но може би предимно в македонския край. както мишките са наричани още и поганци и момци, а вероятно и с други имена, за да не се споменава истинското им име (мишка). Това се прави за предпазване от лоша поличба и от суеверие. Среща се и за други животни, например за мечката, казва се кафявата или голямата или нещо подобно, за да не се произнася истинското й име и т.н.
цитирай
7. get - Уважаеми Киряков - ПО-СТАРАТА от ...
23.12.2017 18:40
Уважаеми Киряков - ПО-СТАРАТА от "древно"-гръцката ДУМА ЗА МИШКА-АРГИЛОС ... ОТНОВО ПОВТАРЯМ >>>ПО СТАРАТА, КАТО ДОКУМЕНТИРАНЕ<<< дума за МИШКА в гръцкия не е АРГИЛОС а е звучала, нещо подобно на МУШ(или)МЮШ/С - Подобно, КАТО СЪВРЕМЕННО и СРЕДНОВЕКОВНО БЪЛГАРСКО ЗВУЧЕНЕ!
Ако бе само това, щях да кажа/ СЛУЧАЙНО СЪВПАДЕНИЕ - Но?

1)Звученето на същата дума за "мишка"(бг.) с малка промяна в гласните - е ПОДОБНА И В англо-саксонските езици - "маус"?

2) Подобие С НАШАТА "МИШКА ... МИШ" имаме и при МЪРТВИЯ ВЕЧЕ ЛАТИНСКИ - там звучала, нещо подобно на "му(ъ)с" ... в генетив(род. п., трето скл.) звучащо: "Мурис" - това как ще си(ми) обясните?

- Поздрав!
цитирай
8. get - - Тогава се сблъскваме с подобен, като с МИШката - с подобната й за ... ?
25.12.2017 01:10
анонимен написа:
Kakvo da kazha get, trakiiskata duma za mishka si e bila mishka, no se e izpolzvalo I tova nazvanie...


... КОТКА?
- В по-стария(архаичния пласт) гръцки, същата звучи нещо от сорта на "КАТТА" ... в по-новия "класически"(от време на елинизъм-койне) същата се променя в нещо подобно на "гата" ?
- В латински е "cattus" ... в англо-саксонските в най-старата прото-германска е звучала, като "катус"?


- Тук навлизаме в дебрите на глото-хронологията и "ностратическа теория" за произход на езици ... и се намесват БИБЛЕИСТИТЕ - които апострофират, че като НАЙ-СТАР (... защото според Библията - първия след-потопен човек е евреина Ной) ТО ДУМАТА е семитска - тъй като и в семитските езици КОТКА звучи подобно?

П.П.
Правил ли си проучване КАК ЗВУЧИ АРГИЛОС - в семитските езици ... да не би пък ТАЗИ "ГРЪЧЦКА" дума да е заемка от "семитски" езици?
- Нали отделно, като археолог знаеш, че първата Култура с която започва Неолитната революция е така наречената "Натурфийска култура" - от Плодородния полумесец ... а семитите "газ пикаят", САМА И САМО ДА ДОКАЖАТ, че тя е създадена от ТЕХНИ предци!?

Поздрав!
цитирай
9. andorey - Да, Гет, котка, мишка са стари думи, ...
27.12.2017 10:37
Да, Гет, котка, мишка са стари думи, ностратически... Това показва близкото им и до днес звучене в различните езици.
цитирай
10. get - @ Професора от корнуълският у-т Мартин Бернал пише: "Към 50% от лексиката на гръцкия език е с неустановен произход, а към 25% от нея е със семитски корени.
27.12.2017 14:14
andorey написа:
Да, Гет, котка, мишка са стари думи, ностратически... Това показва близкото им и до днес звучене в различните езици.


Професора от корнуълският у-т Мартин Бернал пише: "Към 50% от лексиката на гръцкия език е с неустановен произход, а към 25% от нея е със семитски корени.". В потвърждение виж стр. 710 и следващи, в книгата „Черната Атина” … където професора твърди в раздела: „Greek Words and Names with Proposed Afroasiatic Etymologies…” … от където й е прежде казаното?
Освен професора, че същите са ЧУЖДИ и НЕРОДСТВЕНИ на местно население пише не само професора от съвремеността а и един Херодот, Страбон, Еврипид ... в античност - Но специалистите си "затварят очите" за да не им се развали рахата, при така добре" подредената "научна-истина".

От цитираното - възникват ПОНЕ ДВА ВЪПРОСА ?
1.
ИМАМЕ ОБЩНОСТ - ОЩЕ ОТ ВРЕМЕ - когато сме говорили ЕДИН ЕЗИК - КОГА?
2.
Или тези особености в ГРЪЦКИЯ ЕЗИК - настъпват в ПО-КЪСНО ВРЕМЕ ... примерно от ЕПОХАТА ИЗВЕСТНА НИ КАТО "ЕЛИНИЗЪМ"?

- За мен втората хипотеза Е ПО-БЛИЗКА ДО РЕАЛНОТО ПОЛОЖЕНИЕ С езика известен ни като "ГРЪЦКИ"? - твоето мнение КАКВО Е ?

Поздрав!
цитирай
11. andorey - http://andorey. blog/history...
27.12.2017 16:26
http://andorey.blog/history/2012/08/07/traki-i-greki.986235?reply=3910260
цитирай
12. andorey - На територията на целия Балкански ...
27.12.2017 16:29
На територията на целия Балкански полуостров и в близост до неговите предели, между различните народи са запазени много общи обичаи, предания, легенди, песни и вярвания. Те са живият и до днес отглас на общото историческо наследство, датиращо както вече споменахме още от времето на неолита и халколита (средата на VІІ - началото на ІV хилядолетие пр.н.е.).
Общи елементи между балканските народи се наблюдават и по отношение на тяхната реч. Те се изразяват и в лексикално и в граматично отношение. Използването например на поставяния след имената определителен член, е нещо което обединява български, албански и румънски, и същевременно отличава тези три балкански езика от всички останали европейски езици (с известно изключение при шведския). Друг пример показващ сходство по отношение на граматиката е и използването на спомагателна частица при образуването на бъдеще време в гръцки, албански, български, румънски за разлика от повечето европейски езици, при които за образуване на бъдеще време обикновено се използва спомагателен глагол. Освен това при балканските езици се наблюдава и движение към аналитизъм, отстраняване на инфинитива и някои други общи граматични особености, които дават основание на езиковедите да говорят за т. нар. балкански езиков съюз.
Имаме сериозни основания да предполагаме, че преди заселването на т.н. елински племена по Егейските отрови и крайбрежията на континента, преобладаващото население на целия полуостров между Дунава и най-южните части на Пелопонес е било трако-пеласгийското. Чак след началото на ІІІ хил. пр.н.е. в южните части на Балканите е регистрирано присъствието и на първите елински племена - ахейските, а в края на ІІ хил. пр.н.е. и на дорийските.
цитирай
13. andorey - В своята студия за „Езикът на Кон...
27.12.2017 16:29
В своята студия за „Езикът на Константин Велики” Георги Сотиров посочва много примери, доказващи влиянието на пеласгийския език върху дорийския и атическия. Всъщност древногръцкият (основно дорийски и атически) е силно повлиян от речта на представителите на древното балканско население. Елините наричат южните представители на това население пеласги. Действително под названието „пеласги” трябва да разбираме най-южните племена от балканското население, обитаващи земите на днешна континентална Гърция, а най-вероятно и Егейските острови. Това население е родствено с племената, които живеят пу на север, известни отново под едно обобщено название - траки.
Елините приспособяват една немалка част от лексиката на трако-пеласгите. Дори да приемем думи като &#960;&#943;&#957;&#969; – пия; &#960;&#955;&#941;&#969; – плавам, пътувам по море; &#961;&#941;&#969; –тека, &#961;&#949;&#365;&#956;&#945; &#964;&#972; – течение, река; &#960;&#955;&#941;&#954;&#969; – плета; &#959;&#301;&#957;&#959;&#962; &#972; – вино, &#956;&#941;&#955;&#953; &#964;&#972; – мед и т.н. за такива от общ индоевропейски произход, това трудно може да се каже за други думи и понятия, които ще разгледаме по-надолу.
Примерите са многобройни, но причината те да останат за дълго време скрити се дължи на няколко особености. Първата особеност е тази, че в старогръцката азбука липсват знаци, които да предадат някои от характерните звуци в речта на местното балканско население. Тази тенденция преминава от Праисторията през Античността, като се запазва и през Средновековието. Тогава, в края на ІХ век, Черноризец Храбър в „О писменех” задава въпроса - как може да се изписват с гръцки букви думи, в които има звуци ж, ч, ц, дз и други? Това, че в старогръцката азбука липсват знаци, които да предадат тези специфични за българо-славянския език звуци, както изглежда е важало с пълна сила и за времето на траките и елините.
цитирай
14. andorey - При заемане на трако-пеласгийски ...
27.12.2017 16:30
При заемане на трако-пеласгийски думи от елините, звуци, за които не съществува специална буква от гръцката азбука, са били заменяни с близки такива, или изобщо са отпадали. Така например звукът „ж” е заменян най-често с гама ( &#947; ). По този начин думата „жена” (староб. жена) изписана с помощта на буквите от гръцката азбука става &#947;&#965;&#957;&#942;, &#942; (съответно „раждане, рождение” – &#947;&#949;&#957;&#949;&#964;&#942;, &#942;; а „рождение, произход” – &#947;&#949;&#957;&#949;&#940;, &#942;). Имаме и пример на замяна на звука „ж” със сигма ( &#963; ). Например „жито” на гръцки е предадено като &#963;&#301;&#964;&#959;&#962;, &#972;. При думи като „межда” и „междинен” (т.е. среден, в средата), съчетанието -жд, отново е заменено със сигма ( &#963; ), и по този начин се получава прилагателното &#956;&#941;&#963;&#959;&#962; – среден, (намиращ се) в средата, както и субстантивираното &#956;&#941;&#963;&#959;&#957;, &#964;&#959; и &#956;&#941;&#963;&#945;, &#964;&#945; – среда, междина, център.
Звука „з” също търпи изменение, въпреки наличието в гръцката азбука на буквата зета ( &#950; ). Така например в съществителното „зима” ( староб. зима), началния звук е предаден с хи ( &#967; ) – &#967;&#949;&#953;&#956;&#974;&#957; &#972; – зима студ, мраз.
Някои думи са претърпели по-голяма трансформация. Така например понятието „време” (староб. вр мен) на старогръцки се изписва като &#967;&#961;&#972;&#957;&#959;&#962;, &#972;. Вероятно поради рядкото използване на звука „в” (и съответно знака дигама - &#989;) в по-разпространените гръцки диалекти, тук е използвано отново хи ( &#967; ). Съответно звука „м” е преминало в близкия по звучене „н” (&#957;), в резултат на което получаваме старогръцкото &#967;&#961;&#972;&#957;&#959;&#962;, &#972;. (Възможно е връзката тук да е старославянското понятие кронгъ – кръг, круг.)
Втората особеност която наблюдаваме е, че много думи са предадени чрез отпадане на началната буква на думата, най-вече съгласна. Така например думата „горб” (староб. гора) е предадена на гръцки като &#972;&#961;&#959;&#962;, &#964;&#972;, т.е отпаднала е началната съгласна (в случая „г”). При думата „сърп”, отново началната съгласна „с” е заменена от придихание, в резултат на което се получава думата &#940;&#961;&#960;&#951;, &#942; – сърп.
цитирай
15. andorey - Изобщо по този въпрос виж статията ...
27.12.2017 16:31
Изобщо по този въпрос виж статията ми Траки и греки в блог бг
цитирай
16. get - @ 12.13.14.15.andorey - Видях и ... разбрах - Но ... ?
28.12.2017 15:19
andorey написа:
Изобщо по този въпрос виж статията ми Траки и греки в блог бг


... засягаш проблема, предимно през историко-сравнително езикознание - Това първото, по отношение ПОЯВА НА БАЛКАНСКИ ЕЗИКОВ СЪЮЗ ... по втората част системно-сравнителна лексикология а от там ПАРАЛЕЛИ ГРЪЦКА-БЪЛГАРСКА лексикология, разглеждаш предимно от позиции на семантика-лингвистика и етимология - бягайки от сравнително-историческо езикознание!

- Но самия език (граматика) още древните "гърци" на които "ТРАКА" Дионис им съставя ПЪРВАТА ИСТОРИЧЕСКИ ИЗВЕСТНА ГРАМАТИКА - делят науката ГРАМАТИКОС на парадигма и синтагма?

- Ако се спрем на тази част от граматиката, която древните наричат Парадигма(тоест съвременни Фонетика и Морфология в историко-езиковедски аспект?) установяваме СЛЕДНИТЕ СТРАННОСТИ?
- Най-старите ОБРАЗЦИ от така наречения ОМИРОВ, тоест първи писмени паметници на това, което ни представят, че е САМОСТОЯТЕЛЕН ЕЗИК - Виждаме ИЗКЛЮЧИТЕЛНА ГОЛЯМА БЛИЗОСТ между КОРЕНОВО-образуващи в него и средновековен и съвременен български език?
- В тази връзка, посочвам ДВЕ САМО ДУМИ - щит на тежко въоръжен пехотинец, от който е произлязло името на същия ХОПЛИТ - то идващо от ФОРМАТА НА ЩИТА - "обла", от там и наименование ОпЛОН. 2. Специфично бойно построение на пехота в древността ФАЛАНГА - идващо от гръцката дума за ПАЛЕЦ - звучащо в латински ПОЛЕКС ... в български палец?
3. Документираните при Платон ДУМИ ЗАЕМКИ от ФРИГИЙСКИ ... станали в гръцки със смисъл: А) ОГЪН(пир-пюр) и Б) РЕКА(потамос-идор) - но в "Омировия гръцки"(!) - имащи ОЩЕ ЗНАЧЕНИЯ: А) ПАЛЯ-ПАРЯ ... Б) ПОТЪНА - ОДЪРЖА(м)
- За мен на база на посочените(и на десетки не посочени други) особености в МОРФОЛОГИЯ, СЕМАНТИКА и ЕТИМОЛОГИЯ - при ГРЪЧЦКИЯ имаме по-скоро ПИМЕР за КОНТАКТЕН ЕЗИК - от вида на такива известни, С ИМЕНА "пиджин" или "креолски" - мислил ли си, в това направление?
- Друго на което търся отговор - а не(ми) отговори: Какъв процент е семитската лексика в гръцкия "език"?

- Поздрав! - откъде ли идва "малака", в "креолския-гръцки :)) ?

П.П.
Повече за КОНТАКТНИТЕ ЕЗИЦИ//Mixed language -
Виж: https://en.wikipedia/wiki/Mixed_language

П.П.П.
Пример за "контактен език" и/или "пиджин" е този, който говори нанаеца в едноименния филм "Дерсу Узала" ?
- Ето как звучи "пиджина"?

"Хецзю-фамили, чиво-чиво купила, курица яйца купила, бутыка упусыкайла, эта мамыка серыдица. Иво курица яйца эти ломай". (...) С допълнението, че колкото и странно-разбираемо звучи(в частност лексика) - като цяло фразата-синтагма е неразбираема(за нас хората не живеещи в тази "езикова среда") ... Разбираем е за тази ЧОВЕШКА ОБЩНОСТ - която го е създала и ползва в ежедневното си общуване на него!
цитирай
17. andorey - В гръцкия език около 25 процента от ...
29.12.2017 11:03
В гръцкия език около 25 процента от думите имат семитски корени, а около 50 процента трако-славянски, само че са така завъртяни, че е трудно да ги откриеш. Гръцки език е много общо понятие, зависи дали говорим за старогръцки и различните му диалекти, или за новогръцки, за катаревус и димотика и т.н.
цитирай
18. get - - Като цяло ще се съглася с изводите ти - с изключение на ... ?
29.12.2017 13:11
andorey написа:
В гръцкия език около 25 процента от думите имат семитски корени, а около 50 процента трако-славянски, само че са така завъртяни, че е трудно да ги откриеш. Гръцки език е много общо понятие, зависи дали говорим за старогръцки и различните му диалекти, или за новогръцки, за катаревус и димотика и т.н.


... на ей ТОВА!
andorey написа:

... а около 50 процента трако-славянски ...


- Съзнателно или по навик - СЛЕДВАШ ПОДВЕЖДАЩО-НЕКОРЕКТНАТА СХЕМА утвърдена от "славистиката" по отношение ПРЕХОД ... от >> "славянски" ... ?

- Прехода от ТРАКИЙСКИ ... към производния слОвЕнски ... минават през ТОВА КОЕТО НИ СЕ ВТЪЛПЯВА ЧЕ Е ОТДЕЛНА ГРУПА ЕЗИЦИ - БАЛТИЙСКИТЕ?

- По отношение на горното, ЧЕ СЛЕДВАЩ ЕТАП//ПРЕХОД от "такийските-балкано(по-точното е "циркум-понтийски") се явяват БАЛТИЙСКИТЕ ЕЗИЦИ - латгало-жемайтско-пруски(последното да се разбира СТАРО-пруски ?); пишат още в края на 19-ти век литовските възрожденци Басановичус+Врба, следвани от нашите Дуриданов и Младенов. От чуждите Трубачов, който в началото отрича изводите на Басановичус-Врба ... но после СЕ СЪГЛАСЯВА, че ПО-СТАРАТА хидро и хоронимия от средно течение на Днепър, до река Ока ... плюс тези от Смоленщина и Псковщина са по своя характер БАЛТИЙСКИ!
- Нещо подобно пише и за прото или пра-езика НА НАРОДА СЪЗДАЛ БЪЛГАРИЯ на Волга, Наполских? Който в лексиколожко-етимологичните си изводи за най-стари(реликтови остатъци/архаично-лексикални) тоест на ЕВРОПЕЙСКО-ПАРА-"славянски" - се ползва от ПРИМЕР-илюстрация, с ДОКАЗАНО "ТРАКИЙСКАТА" дума(от Балкани и приДунавие) за РЪЖ = Бриза?

... а инак, НЕ Е ЛИ СМУЩАВАЩ ФАКТА - че "тракиец" е поканен от "елинистите" в град Александрия ЗА ДА СЪЗДАВА ГРАМАТИКА НА ГРЪЦКИЯ ЕЗИК?
- А знаеш ли, че учителя на този тракиец-граматик Дионис, учителя му граматик и литературен критик(Е ЯРОСТЕН КРИТИК, на версиите създадени от "александрийци"-те на Омировите произведения ?) като от това носи(са го нарекли) с прозвището ЗОИЛ-ус, което в "античните "гръцки" глосариуми" го обясняват с "непримирим-краен критик" - което в български се обяснява/отговаря на точно определена дума(?): "зъл-злъчен-злобен" ... ? :))

- Поздрав!
цитирай
19. andorey - Приключваме дискусията засега===
31.12.2017 11:48
Приключваме дискусията засега===
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: andorey
Категория: История
Прочетен: 636353
Постинги: 153
Коментари: 999
Гласове: 2341
Календар
«  Май, 2018  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031