Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.09.2012 19:39 - Тракийските глоси ІІІ
Автор: andorey Категория: История   
Прочетен: 4676 Коментари: 8 Гласове:
5

Последна промяна: 07.01.2013 13:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

     За да бъде изчерпателен нашият преглед, ще изредим накратко и останалите известни тракийски глоси. Някои от тях остават неизвестни даже и за специалистите, понеже в по-ново време не са споменати от Ив. Дуриданов и Вл. Георгиев в техните изследвания върху езика на траките.


     Άργιλοσ – със значение „мишка”, според Стефан Византийски. Това всъщност е название на мишката на някои от македонските диалекти.

     Balascae – гладиатори, бойци, които се бият с малки кръгли щитове. Езиковедите предполагат, че тази дума може и да не е собствено тракийска.

     Βρίλων (брилон) – бръснар. От и.е. *bhri- , старобългарски „бричь”, руски брить, със значение „бръснач”, „бръснар”. Срещу тази глоса Вл. Георгиев отбелязва само – „не е указано, че думата е тракийска”. Както и при други подобни думи, с очевиден аналог със славянските езици и днешния български, нашите езиковеди предпочитаха да дадат подобно обяснение или да отбележат фригийския, дакийския или македонския произход на думата.

     Βασσάραι (басара) – хитон, горна дреха, с която се обличали служителите на култа към Бакх. Среща се и на латински в текста – Bessarides omnes bacchae dictae sunt...
Думата се свързва по значение с тракийската дума за лисица. Възможно е облеклото на вакханките, да е било от лисича кожа. Но по-вероятно е думата да е свързана със племенното название „беси”. Те както знаем са служители и пазители на светилището на Дионис, в днешните тракийски земи.

     Γαγύλη (гагюле) – вид патица. Същата дума днес съществува на литовски gagonas и на руски „гоголь” – патица звънарка. Срещу тази глоса пък, която има очевиден аналог с днешната руска дума, Вл. Георгиев е отбелязал само – виж (какво е написал по въпроса) Д. Дечев. Изследването на видния български учен е от 1957 година, на немски език...

     Gestistyrum – земеделско жилище, поредица от жилищни постройки. Думата е двусъставна gesti-styrum, като същата наставка –styr/-stor се среща и в имената Дуростор, Капустор, Капистурия, Беластура и др. Няма как да определим първата част на думата освен произхождаща от широкоразпространеното и.е. *ghosti-s, което се е развило със значение „гост” в някои езици, но в други означава „чужденец”, „неприятел”. На старобългарски „гость”. Очевидно думата gestistyrum е название за гостилница, крайпътен хан или друго подобно място.

     Δέβα (дева) – град.

     Δίζος или δίζα (диза) – град, укрепено място.

     Εβηνοι (евиной) – лисича кожа, шапка или обувки от лисича кожа.
 
     Ζειποίτης (зипойтес) или ζειπύτης (зипютес) – разсипник, прахосник.

     Ζόμβρος (зомброс) – зубър. Тази дума очевидно е аналогична на раннославянска дума „зомбру”. В нея ясно виждаме отразена и голямата носовка -он.

     Καμόλης (камолес) - любим, драг, обичан. Думата се среща при витините.

     Κάνναβις (канабис) – коноп. Днешното име на това растение очевидно е било същото и при древните траки. Конопът е една от най-старите растителни култури в света. Отглеждан е заради здравите си влакна. Те са използвани за направата на дрехи и въжета. От „коноп” произлиза и думата „канап”.

     Κάττουζοι или cattuzos – джудже. Глосата е записана от Стефан Византийски, а преди това от Плиний Стари.

     Κόλαβρος (колаброс) – песен, която съпровожда „колабризмос” – танц с оръжие.
Думата се свързва със старобългарското „коло” – колело, кръг и старохърватското „коло” – колело, кръг, хоро.
Още по-забележително, думата се свързва дириктно с названието „колобър”, под което са известни т.нар. „прабългарски” жреци.

     Μάγαδις (магадис) – триъгълен музикален инструмент, подобен на арфа. Това название изглежда е с буквално значение „магаренце”.
Μανδάκης (мандакес) – връзка, намотка за сноп. Произход на думата от и.е. *bhondh-, което се среща в доста езици.

     Μαριθάν (маритан) – смесица от сяра и кафяви въглища, която навлажнена и изложена на слънчева светлина се запалвала. Наричана още σπίνος ( също и „спинтер”) и θρακίάς, т.е. „тракийска”.

     Πάρος (парос) или πάρα (пара) – град, населено място, пазарище.

     Πάρμη или parma – голям щит; тракийски войн въоръжен с щит и копие, хоплит.

    Πέργαμον (пергамон) – високо, укрепено място. Оттам произлиза името на град Пергам, както и  имената Бреге-дава и Бор-брега. За „бриа” и „брига” виж повече на
http://andorey.blog.bg/history/2012/06/14/ot-pirin-do-pirineite.967849

     Πινον (пинон) – ечемично пиво, бира. От широкоразпространения в почти всички индо-европейски езици корен *poi- пия.

     Πιτύη (питюе) – „съкровище”. Това название може да свържем с гръцката дума „питос” – голям глинен съд за съхранение на продукти. Но може да означава „питие”, и да отразява иронията на Аполодор Родоски по въпроса за траките и пиенето.

     Σάλτυς (салтюс) – бликащ, извиращ. Салтус е име на селище от Филипополис по посока към Адрианополис, където действително имало множество бликащи извори.

     Σανάπη (санапе) – пиян, пияница. Също от широкоразпространения и.е. корен *poi- пия, със значение буквално „напивам се”.

     Σαραπάρα (сарапара) – сатрапи, главорези. Повечето изследователи смятат тази дума за заемка от ирански.

     Σάρπος (сарпос) – дървена къща, или дървен сандък.

     Σιρός (сирос) или σειροί (сирой) - склад за жито, наземен или вкопан в земята. От и.е. *grəno- „зърно”.

     Σιτάλκας (ситалкас) – победна песен. Имаме такава тракийска глоса, както и лично име – Ситалк.



Гласувай:
5
0



1. sparotok - глоси
13.09.2012 22:05
Надявам се да позволите малка корекция. Аргила е македонска дума за землянка. Същата тази дума аргила е и кимерийска дума за подземно жилище според Страбон. Това показва, че аргила означава по-скоро изкоп, яма (мишката аргила означава ровеща).

Смятам, че аргила е сродна на споменатия от Прокопий Цезарийски тракийския топоним Ракуле. Той от своя страна е обясним със стблг. ракъ- гроб, яма.

Вие ли сте автора на Произход на Древните Българи, 2006 ?
Книгата е хубава, хареса ми!
цитирай
2. ivansimeonow - Здравей Андрей, книгата ти ми ха...
13.09.2012 22:46
Здравей Андрей, книгата ти ми хареса много! Тематиката ти е също много интересна, но е за ограничен кръг от хора, затова имаш незаслужено малко посетители.. Гимназията, която си завършил/ от представянето ти в книгата/ езикова ли е? Между впрочем, не знам как стоят нещата при теб,но работата ти е достойна за докторат и ако не си защитил , съветът ми е да не губиш време.Вярно, струва пари, не носи някаква печалба/ книгата също, особено ако не е спонсорирана/, но един ден човек може да каже ,че не си е губил времето, направил е нещо за себе си. Получи" за " преди коментара.Между впрочем сина взе книгата и независимо, че чете невероятно бързо / не по диагонал / не се надявам скоро да я върне. Честно казано, въпреки, че не зависи от мен, предпочитам да се занимава с България
Поздрави и успех!
цитирай
3. andorey - Благодаря
14.09.2012 10:34
sparotok написа:
Надявам се да позволите малка корекция. Аргила е македонска дума за землянка. Същата тази дума аргила е и кимерийска дума за подземно жилище според Страбон. Това показва, че аргила означава по-скоро изкоп, яма (мишката аргила означава ровеща).

Смятам, че аргила е сродна на споменатия от Прокопий Цезарийски тракийския топоним Ракуле. Той от своя страна е обясним със стблг. ракъ- гроб, яма.

Вие ли сте автора на Произход на Древните Българи, 2006 ?
Книгата е хубава, хареса ми!


Да признавам че тази дума малко ме смущаваше и бях сигурен че има някакво подобно обяснение.
Това обяснение е логично, мисля че е точно.
Както например все още наричат мишките "поганци", в някои области на България. Ако някой е записал навремето подобно име, нищо чудно след две хиляди години, че хората се чудят какво точно общо има с "мишка" подобно име.
За книгата, да аз съм авторът, написах я на полза роду, надявам се че е била полезна : )
цитирай
4. andorey - Книга
14.09.2012 10:46
ivansimeonow написа:
Здравей Андрей, книгата ти ми хареса много! Тематиката ти е също много интересна, но е за ограничен кръг от хора, затова имаш незаслужено малко посетители.. Гимназията, която си завършил/ от представянето ти в книгата/ езикова ли е? Между впрочем, не знам как стоят нещата при теб,но работата ти е достойна за докторат и ако не си защитил , съветът ми е да не губиш време.Вярно, струва пари, не носи някаква печалба/ книгата също, особено ако не е спонсорирана/, но един ден човек може да каже ,че не си е губил времето, направил е нещо за себе си. Получи" за " преди коментара.Между впрочем сина взе книгата и независимо, че чете невероятно бързо / не по диагонал / не се надявам скоро да я върне. Честно казано, въпреки, че не зависи от мен, предпочитам да се занимава с България
Поздрави и успех!


Така, отговарям едно по едно-
Да, завършил съм английската гимназия в Пд.
Вярно е че вложих доста време и труд в книгата за произхода на древните българи. Добре е човек да има титла доктор, няма съмнение. Аз май обаче се разминах с този научен път на развитие. Ще си остана обикновен магистър май : )))
Както беше казал някой навремето - "Знание без звание си е... майката."
Това важи за доста от хората, които пишат в блог бг, да не кажа почти за всички. Сериозните научни работници не обръщат никакво внимание на нашето творчество из блоговете. Но рано или късно тези неща, за които пишем ще стигнат и до тях.
Аз вече не искам никой в нищо да убеждавам, нека хората четат и сами да си правят изводите.
Наистина в момента пиша по тясно специализирани теми, но още не съм започнал с популярните. Няма проблеми ще стигна и до тях, но искам първо да напиша тези неща, които съм ги замислил от известно време.
А като стигна до популярните теми след няколко месеца ще стане особено интересно, обещавам : )
цитирай
5. andorey - Да допълня, че тези, "по-н...
14.09.2012 11:16
Да допълня, че тези, "по-неизвестните" глоси ги взех от Вилхелм Томашек "Die Alten Thraker. Eine ethnologische Untersuchung"
цитирай
6. ivansimeonow - Не ми е в стила да налагам мнението ...
14.09.2012 20:44
Не ми е в стила да налагам мнението си, но внимателно изчетох написаното от тебе, перспективите, които очертаваш. Пътят е този. Имаш качествата, това е безспорно. Е не е въпрос от днес за утре, млад си, размисли, имаш време. Е, има много против- пари ,нерви , сбъркана държава, но какво да се прави , не сме си я избирали!
Поздрави- Иван
цитирай
7. andorey - Не ми е в стила да налагам мнението ...
15.09.2012 13:52
ivansimeonow написа:
Не ми е в стила да налагам мнението си, но внимателно изчетох написаното от тебе, перспективите, които очертаваш. Пътят е този. Имаш качествата, това е безспорно. Е не е въпрос от днес за утре, млад си, размисли, имаш време. Е, има много против- пари ,нерви , сбъркана държава, но какво да се прави , не сме си я избирали!
Поздрави- Иван


Да, благодаря, обещавам да помисля.
Така или иначе с моето образование, без да звучи самохвално, съм един от най-подготвените в блог бг, защото колегите, истинските историци и археолози, които работят в музеи, университети, БАН, Археологическия институт и т.н. смятат писането по форуми за безмислено, смешно и дори за унизително занимание.
цитирай
8. sparotok - книга
16.09.2012 21:35
andorey написа:
sparotok написа:
Надявам се да позволите малка корекция. Аргила е македонска дума за землянка. Същата тази дума аргила е и кимерийска дума за подземно жилище според Страбон. Това показва, че аргила означава по-скоро изкоп, яма (мишката аргила означава ровеща).

Смятам, че аргила е сродна на споменатия от Прокопий Цезарийски тракийския топоним Ракуле. Той от своя страна е обясним със стблг. ракъ- гроб, яма.

Вие ли сте автора на Произход на Древните Българи, 2006 ?
Книгата е хубава, хареса ми!


Да признавам че тази дума малко ме смущаваше и бях сигурен че има някакво подобно обяснение.
Това обяснение е логично, мисля че е точно.
Както например все още наричат мишките "поганци", в някои области на България. Ако някой е записал навремето подобно име, нищо чудно след две хиляди години, че хората се чудят какво точно общо има с "мишка" подобно име.
За книгата, да аз съм авторът, написах я на полза роду, надявам се че е била полезна : )


Най-много ми хареса заключението на стр. 150 - ...днешните българи трябва да възприемат себе си не просто като преки наследници на античното културно наследство по българските земи, а и като преки наследници на самото това население, живяло и творило по тези земи през времето на Праисторията, Античността и Средновековието...

Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: andorey
Категория: История
Прочетен: 941107
Постинги: 186
Коментари: 1102
Гласове: 2884
Календар
«  Август, 2019  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031